Sabtu, Mei 19, 2012

Dosa Simpan Kuku Panjang Seperti Bela Khinzir

Menyimpan sebatang jari kuku yang panjang sama dosanya seperti memelihara sekandang khinzir. Jika kesemua jejari kita menyimpan kuku yang panjang..bayangkanlah dosa yang telah kita tanggung untuk kesemua khinzir tersebut!Jadi..potonglah kuku anda apabila ia panjang.

Jangan sesekali ada niat hendak menyimpan kuku panjang, walaupun hanya 1mm atau pun hanya jari kelingking. Bagi orang Islam adalah tidak sesuai berkuku panjang atas apa jua alasan sekalipun kerana ia tidak membayangkan kesucian dan ia juga bukan budaya kita apatah lagi kita menggunakan tangan untuk beristinjak.

Orang Melayu yang berkuku panjang biasanya mempunyai anak yang bodoh ataupun degil dan suka berbuat onar kerana diberi makan bahan kotor yang berada pada kuku jari ibunya semasa menyediakan makanan menjadikan apa jua ilmu yang diajar tidak akan boleh masuk ke dalam kepala.

Untuk yang bujang beringatlah..jika hendak mencari pasangan dan mahu anak yang pandai dan mendengar kata, pilihlah wanita atau lelaki yang sendtiasa berkuku pendek. Insya-Allah..

Kuku panjang mempunyai sejenis kuman seperti yang terdapat dalam najis manusia iaitu E-Coli. Kuman tersebut tidak akan hilang walaupun kita mencuci tangan dengan sabun. Oleh itu sentiasakah berkuku pendek untuk kesihatan dan kebersihan diri sendiri.

Memanjangkan kuku termasuk perbuatan yang bertentangan dengan ketentuan as-Sunnah, di mana Rasulullah SAW telah bersabda ;

اَلْفِطْرَةُ خَمْسٌ أَوْ خَمْسٌ مِنَ الْفِطْرَةِ اَلْخِتَانُ وَالاِسْتِحْدَادُ وَتَقْلِيْمُ اْلأَظَافِرِ وَنَتْفُ اْلإِبْطِ وَقَصُّ الشَّارِبِ

"Hal yang fitrah itu ada lima atau lima hal merupakan fitrah ; iaitu khatan, mencukur bulu kemaluan, memotong kuku, mencabut bulu ketiak dan mencukur kumis.
{Hadith Riwayat Al-Bukhari, bab pakaian [5889] ; Muslim, bab bersuci [257]}

P/S : Cik Mendezz memang dah berhenti bela kuku sejak tau perkara ni. Panjang sikit pon dah rasa gewli geleman..hehe!

1 ulasan: