Jumaat, Mei 18, 2012

Cerpen : KISAH HATI...#30


Benarkah ini keputusannya ? Perpisahan antara aku dengan Arina ? Patutkah semua ini terjadi ? Dapatkah Arina menerima semua ini ? Ya-ALLAH ... apakah yang telah aku lakukan ?

Sesungguhnya Muzammir mengakui , kesetiaan Arina untuknya tidak pernah berbelah-bahagi . Gadis itu sanggup melakukan apa sahaja untuknya . Namun sayangnya hatinya tidak sekuat Arina ketika berjauhan ! Sejak Arina begitu berani mencabar ego lelakinya sewaktu di KLCC tidak lama dulu , hatinya yang tiba-tiba memberontak kembali goyah seperti sebelum perkenalannya dengan Arina . Dia semakin kerap keluar bersama Diana walaupun hanya sebagai seorang kawan. Pada Diana , dilepaskan segala kerinduannya terhadap Arina . Muzammir melayan Diana seperti Diana itulah kekasihnya , bukan Arina !

Mengetahui bahawa teman sekelasnya itu turut meminatinya , langkah Muzammir semakin panjang biarpun pada mulanya dia menghindar . Pada Diana diluahkan segala-galanya . Kononnya dia kesepian . Kononnya dia diabaikan Arina . Kononnya cintanya dikhianati . Sedangkan apa yang berlaku adalah sebaliknya ! Dialah yang sunyi-sepi tanpa khabar berita ! Dialah yang mengabaikan Arina ! Dialah yang mengkhianati kesetiaan gadis itu ! Wanita yang begitu tulus menyintainya sepenuh jiwa ! Ah , kejamkah aku ?

Masih adakah harapan agar dia kembali padaku , Ya-ALLAH ? Masih ingatkah dia pada janji-janji kami dahulu ? Masihkah dia merasai cintaku yang tidak pernah berbelah-bahagi atau semua itu sudah lama ditolak ke tepi ? Dalam sendunya yang masih belum reda , Arina bermonolog sendiri .

“ Prinsip pertama Zammir , sekali Zammir dah ludah , Zammir takkan jilat semua ... Jadi Reen tak perlulah nak risau tak tentu pasal bimbangkan Zammir akan kembali ke pangkuan ex-girlfriend Zammir ..., ” ya , mungkin itu semua benar . Tapi bagaimana pula jika perpisahan itu perpisahan antara kita , Zammir ? Tidak mahukah Zammir pertimbangkan semula ? Mungkin Zammir terlalu marah bila kata-kata Rina agak sinis tadi , tapi demi ALLAH , bukan itu semua yang ingin Rina katakan pada Zammir . Rasa buntu , bingung dan kehilangan menjadikan rasa tidak percaya mula menggugat kesetiaan Rina . Maafkan Rina , Zammir .... jangan buat Rina begini ! Rina tak sanggup untuk menghadapi perpisahan lagi ! Rina tak dapat bayangkan bagaimana hidup Rina tanpa Zammir !

Airmatanya mengalir lagi tanpa henti . Kali ini sendunya sudah tidak berlagu . Sunyi sepi ... hanya bantal milik Yusnizah yang basah dek airmata . Ya-ALLAH ... berikanlah hambaMu ini kekuatan untuk menghadapi semua ini ! Kembalikanlah perasaan Muzammir kepadaku ! Kembalikanlah perasaan cintanya padaku !

Ingin sekali aku melafazkan ribuan maaf kerana membuat kau terluka dek perbuatanku , Arina . Tapi egoku menghalang untuk berbuat begitu . Cintamu memang cinta yang terindah dalam hidupku . Itu pasti ! Namun untuk kembali kepadamu seperti dulu , membiarkan dirimu terus menaruh harapan pada pengkhianat cinta sepertiku , aku tidak pasti , Arina . Mengertilah !

Setiap tempat persinggahan di kampung halaman kita ini , menyimpan 1001 memori perkenalan dan percintaan kita , Zammir . Buat masa sekarang , Rina tidak sanggup untuk terus hidup dalam kenangan cinta kita ! Kalau benar inilah keputusanmu ... Arina terpaksa redha dengan segala ketentuan dariNya . Andai benar cinta ini milik kita , ke hujung dunia pun pemergianku , kau pasti milikku jua . Namun andai cinta ini bukan untuk kita , bertemu wajahpun hampirnya kita , tidak mungkin cinta itu menjadi milik kita !

Pergilah , Sayang ... jika itu kemahuanmu . Andainya cintamu masih buatku , aku setia di sini menanti dirimu seadanya . Namun andai hadirmu terlewat , pada ALLAH tempatku meminta petunjuk tentang hikmah yang tersembunyi . Yang pasti , dalam jangkamasa terdekat ini , aku tidak mahu berada di sini untuk menangisi setiap memori suka duka antara kita . Aku tidak mahu kegilaan akibat kehilanganmu menjadikan aku yang kuat menjadi lemah tidak berdaya ! Biarlah aku membawa diri , mencari kekuatan yang hilang sewaktu aku menangisi cintamu yang agung bagiku . Aku pasrah dengan ketentuanNya !

0 ulasan: