Rabu, Mei 23, 2012

Cerpen : KISAH HATI...#34


Zammir , kalau betul awak dah bosan dengan saya , tak payahlah awak nak cakap awak dah bosan dengan dunia , awak dah bosan dengan perempuan ,cakap je awak dah bosan dengan saya ,

                “ Zammir tak tipu . Zammir cakap apa yang betul . Baiklah , Zammir dah tak mampu nak bohong Reen lagi ! Zammir mengaku , selain Reen , Zammir ada perempuan lain kat KL . Dengan dia pun Zammir dah bosan , dengan yang sorang lagi tu pun Zammir dah bosan , ” kata-kata itu membuatkan gadis ini buntu seketika .

                “ Habis tu ... Zammir nak macam mana ? Zammir nak Reen tunggu sampai Zammir habis dengan dunia bosan Zammir atau Zammir nak keluarkan Reen dari dunia Zammir yang bosan ni ?” rasa sebak mula menguasai dirinya . Tenyata kesetiaannya selama ini sia-sia belaka . Namun Rina berusaha untuk tabah kerana dia telah berjanji supaya tidak sekali-kali akan menitiskan  airmata di hadapan lelaki itu buat kali ini .

                “ Tak payah lah tunggu Zammir . Untuk tunggu Zammir habis dengan dunia bosan Zammir, semua itu mengambil masa yang terlalu lama . Biarlah Zammir dengan dunia bosan Zammir , dan Reen dengan dunia Reen,

                “ Apadia , Zammir ? ” Rina seperti terawang-awang seketika setelah mendengar kata-kata yang pedih buatnya itu .

 “ Reen tak perlu tunggu Zammir lagi . Untuk tunggu Zammir habis dengan dunia bosan Zammir , semua itu mengambil masa yang terlalu lama . Biarlah Zammir dengan dunia bosan Zammir , dan Reen dengan dunia Reen , ” dan setelah Muzammir mengulanginya sekali lagi , wajah pemuda itu direnung kali terakhir .

                “ Macam tu je ? ” soal gadis itu lemah .

                “ Zammir nak buat macam mana lagi ? Reen yang nak macam ni , ” kelihatan wajah pemuda itu juga kebuntuan sepertimana dia .

                “ It’s not me , Zammir . It’s you ! Zammir yang nak Reen fikirkan yang bukan-bukan then akhirnya sampai ke tahap ni . Puaslah hati Zammir ?!! ” bentak Arina marah .

                “ Yes , I’m ...., ” ah , entah mengapa , sinis sekali kedengaran kata-kata pemuda itu pada pendengarannya .

                “ Terima kasihlah , Zammir ! Terima kasih di atas segala-galanya . Kahwin nanti jangan lupa jemput . Coz Reen nak tengok ... rupa perempuan mana yang tak membosankan awak tu ! ” Arina sudah tidak tahu untuk berkata apa lantas terus menghidupkan enjin motor Yusnizah . Serentak itu juga Muzammir menghidupkan enjin motornya lalu masing-masing beredar membawa haluan sendiri .

                “ Macam mana ? ” tanya Yusnizah yang sedang mengunyah satay bersama Aswad . Jauh di sudut hatinya pantas berdoa agar hubungan itu masih dapat diselamatkan . Moga-moga mereka kan lebih bahagia daripada dulu . Namun , bila memperlihatkan wajah Muzammir yang keruh dan seperti tergamam menjadikan Yusnizah menjadi kaget juga buat seketika . Pandangannya beralih ke arah kekasihnya Aswad . Cuba membayangkan apakah perasaan Arina ketika ini .

Dah settle . Settle habis ! ” akhirnya terluah juga setelah agak lama lelaki itu berdiam diri sebaik sahaja melabuhkan punggung di meja Yusnizah .   Yusnizah bingung seketika . Selesai ? Betul ke ? Selesai macam mana ?

                Tut ...! Tut ...! Belum sempat Yusnizah bertanya dengan lebih lanjut , telefon bimbitnya sudah berbunyi . Melihatkan empunya nama yang tertera di skrin , gadis ini segera menjawab .

Hello , Rina ... kau kat mana ?

Niza ... tolong aku ..., ” ah , antara dengar dengan tidak , tangisan itu terhambur jua .

Kau kat mana ni ? ” hampir-hampir Yusnizah terjerit setelah mendengarkan suara teman baiknya yang tenggelam-timbul itu .

Niza ..., ” hanya itu yang mampu terlafaz . Selebihnya hanyalah sendu yang tidak tertahan-tahan .

Kau tunggu . Nanti kejap lagi aku tiba , ” Yusnizah memutuskan talian lalu bergegas pergi setelah Aswad membayar bil . ‘ Ini mesti kes selesai yang tak patut ni ! ’ bisik hatinya sewaktu mengatur langkah menuju ke tempat Arina menunggu .

Setibanya Yusnizah di tempat Arina menunggu , kedengaran esakan hiba milik gadis itu . Ya-ALLAH , Kau kuatkanlah hati sahabatku menghadapi dugaan perpisahan kedua ini ! Kau kuatkanlah hati Arina , Ya-ALLAH !

Niza ..., ” terhambur esak tangisnya di bahu temannya setibanya Yusnizah di situ tanpa memperdulikan kehadiran Aswad yang menemani . Ah , kecewa sungguh hatinya !

Kita balik , Niza .., ” pinta Arina dalam tangisnya .

Sabarlah , Rina , ” pujuk Aswad juga turut merasai kesedihan yang dialami oleh sahabat baik teman wanitanya ini . Ah , penderitaan yang tidak tertanggung yang dipersembah di hadapannya membuatkan serba sedikit Aswad menyedari dalam sekeras-keras jiwa seorang wanita , masih mampu tersentuh jiwanya apabila diamuk perpisahan yang tidak terduga !

Namun jauh di sudut hatinya , Aswad lega dengan perpisahan itu . Perkenalannya dengan Muzammir juga bukanlah sehari dua . Malah sewaktu dia bekerja di Kuala Lumpur lebih kurang hampir 2 tahun dulu , rumah sewanya berhampiran dengan rumah sewa Muzammir . Memperlihatkan sikap Muzammir yang memang agak liar dan bebas keluar bersama beberapa orang wanita yang berbeza menjadikan dia agak terkejut pada mulanya apabila mengetahui bahawa sudah lebih setahun bekas rakan sekolahnya bercinta dengan Arina .

Awek engkau ke ? ” tegurnya ketika berselisih dengan Muzammir ketika berjalan-jalan di salah sebuah kompleks membeli-belah di Kuala Lumpur .

Biasalah , KL , ” balas Muzammir senang . Entahkan bangga , entahkan malu kerana belangnya diketahui teman sedaerah tidak dapat Aswad pastikan .

Niza bawa Rina baliklah , Aswad , ” putus Yusnizah akhirnya setelah tangisan gadis itu agak reda . Aswad mengangguk setuju . Cepat-cepat Arina dan Yusnizah memakai helmet lalu motor itu menderam pergi jauh dari pandangan Aswad ..



Hey , tak habis-habis mengelamun ! ” teguran sahabat baiknya ini menyentak lamunan Arina . Yusnizah duduk disebelahnya .

Kau teringatkan Amri lagi eh ? ” teka Yusnizah lagi . Arina tersenyum pahit .

Dah 1 semester dah berlalu ... maknanya dah 3-4 bulan juga kami berpisah . Sekejap je masa berlalu kan Niza ? ” Arina memaksa dirinya untuk senyum . Namun ternyata senyuman itu pahit .Tiada serinya . Wajah Muzammir terbayang diingatan .

Arina sayang , ada yang lebih baik menanti . Jangan putus asa ! Sebab itu kau tak menjadi kawan dengan si Muzammir  Amri perasan handsome tu ! Well , aku terpaksa akui dia memang handsome ! ” ujar Yusnizah seraya tergelak . Arina turut gelak bersamanya .

Tak mengapalah , semoga pengalaman ini mematangkan aku . Jangan percayakan lelaki selagi dia tak jadi suami , jangan nak sayang lelaki selagi tak jadi isteri dia ! ” bisik Arina perlahan . Namun Yusnizah tahu sahabat baiknya ini benar-benar maksudkannya .

Jangan seksa diri kau kerana seorang lelaki . Tuhan tidak zalim , pada setiap dugaan ada kebahagiaan yang menanti . Kita sebagai hambaNya perlu tabah mengharunginya , ok ? ” pujuk Yusnizah lagi . Arina hanya diam . Tidak lama kemudian dia mengangguk setuju .

Terima kasih sahabat , kau tak pernah berputus asa dengan aku ! ” dan Arina dibuai rasa terharu .

Aku akan cakap sama-sama dengan satu syarat ! ” Yusnizah memaut bahu sahabatnya ini .

Apa dia ? ” Arina seperti terpinga-pinga .

Kau kena janji pada aku kau takkan menangis pasal Amri lagi , boleh ?

I can’t promise you , but I’ll try .. ” Arina senyum pendek .

Cukup untuk aku . Sama-sama ! ” mereka tergelak bersama . Ah Yusnizah , ada sahaja yang menghiburkan hati lara Arina !


0 ulasan: