Isnin, Mei 21, 2012

Cerpen : KISAH HATI...#33



It’s late in the evening
She's wondering what close to wear
She put all the make up
And brushing her long dark hair
And then she ask me – do I look alright
And I say “Yes…you look wonderful tonight,”
We go to a party and everyone turns to see
This ‘beautiful’ lady was walking around with him
And then she ask me – do you feel alright
And I say “Yes…I feel wonderful tonight,”
I feel wonderful because I see the luvv that’s right in your eyes
And no wonder of it all is that you just don’t realize how much I luvv you
I really do …
It’s time to go home now
And I got the aching head
So she gave me the car key
And  she help me into bed
And then I tell her as I turn off the light
I say “Darling …you are wonderful tonight,”
I said “Darling … you were wonderful tonight,”
“You were wonderful … you’re everything I need more…,”
“You were wonderful … so beautiful tonight……,”

Arina meraup wajahnya menahan sendunya yang teramat . Masih segar diingatannya sewaktu Zammir memetik gitar menyanyikan lagu Wonderful Tonight oleh Eric Clapton ini. Dan lagu ini adalah salah satu lagu kegemarannya hingga kini .

Zammir … Rina pasrah andai perpisahan kita ini suratan takdir . Mungkin Rina bukan yang terbaik buat Zammir atau mungkin juga sebaliknya . Tapi Rina benar-benar perlukan Zammir sekarang ! Pada waktu dan ketika ini . Rina mahu bersemuka dengan Zammir , Rina mahu Zammir ada di depan Rina setiap saat , walaupun itu semua mustahil ! Semua itu menjadi mustahil kini … Rina menderita , Zammir … amat menderita … mengertilah !

Rina , kenapa kau tak tidur lagi ni ? ” teman biliknya terjaga apabila menyedari skrin komputer peribadi Arina masih menyala tambahan pula sedu-sedan Arina juga jelas kedengaran .

Aku tak boleh tidur . Ada kerja sikit , ” jawab gadis itu tanpa menoleh .

Duratul Shazni bangkit dari pembaringannya lantas menghampiri teman sebiliknya ini lantas memaut bahu Arina . Arina hanya membisu tanpa sepatah kata . Dia sekadar memerhatikan gelagat temannya ini .

Kita perempuan , Rina . Mahu atau tidak , kau tak boleh terus macam ni . Biarpun Zammir tu diam macam batu kat tepi jalan pun , kau tak perlu menangis begini mengharapkan penjelasan . Tunjukkan kau seorang yang kuat sepertimana ketika kau mengambil keputusan untuk meninggalkan Johan dulu , ” pujuk Duratul Shazni bagai dapat mengagak apa yang telah melanda jiwa Arina .

Entahlah , Dura … ” hanya itu yang mampu diperkatakan . Duratul Shazni memegang tetikus menggerakkan ikon ke butang save lantas mengeluarkan disket lalu menutup komputer .

Sekarang dah pukul 3 lebih , Rina . Esok kita ada kelas , kan ? Jom tidur . Jangan difikirkan sangat tentang Zammir sekarang ni . Kawan-kawan kita ada untuk menemani kau , membuatkan kau lupakan Zammir , ” pujuknya lagi .

Siapa kata kami dah berpisah ? Kenapa kau suruh aku lupakan dia pulak ni ? Aku cuma kesal , Dura … kesal bila dia tiba-tiba diam macam ni , ” balas Arina macam orang bodoh .

Rina , tak guna kau sembahyang 5 waktu , mengaji … berzikir … kalau dugaan macam ni pun kau jadi goyah , hilang pedoman ! Semester 5 baru bermula ,aku mahu kau mulakan semester ni dengan semangat yang baru , aku mahu kita sama-sama berjaya , clear paper , ok ? Ingat ALLAH banyak-banyak Rina , Dialah Yang Maha Mengetahui di sebalik apa yang terjadi …, ” kata-kata itu membuatkan Arina terus teresak-esak bagaikan anak-anak kecil . Benar kata Dura , lemah betul jiwanya hingga dugaan sekecil ini menjadikan dia lupa ini semua dugaan dariNya . Tetapi sesungguhnya memang dia tidak mampu menghadapi semua ini ! Mungkin sewaktu menghadapi kegagalan buat pertama kali , dia masih gagah untuk bangkit menghadapi cabaran hidup . Namun setelah kali kedua mengalami semua ini , hancur luluh jiwanya . Terasa semuanya seperti tidak bererti lagi !

Tolong aku , Dura … tolong aku … jiwa aku terseksa dek kenangan Zammir … harapan Zammir yang tak tertunai … tolong aku …, ” pinta Arina lemah .

InsyaALLAH , aku sedia membantu . Tapi yang penting , kau mesti bantu diri kau sendiri dulu , Rina …, ” Duratul Shazni menyelimutkan temannya yang sudah dipapah ke katil ini .

Terima kasih , Dura …, ” dengan airmata yang masih berlinang , Arina memejamkan mata . Aku mesti tabah ! Aku mesti !


0 ulasan: