Sabtu, November 10, 2012

TIGA PERKARA TENTANG SUJUD

Assalammualaikum dan salam sejahtera readers & followers..maafkan Dezz kerana sekian lama tidak bertinta..mungkin kerana mula merasakan beratnya tanggungjawab kita sebagai penulis yang menyebarkan perkhabaran buat pembaca. Seandainya ianya penuh kebaikan dan memberi tauladan Insya Allah ia akan membawa kebaikan yang berterusan..tetapi bagaimana pula jika ia mempunyai khilaf??Kesannya juga akan berterusan..tak pasal-pasal..hehehe!

Dan di atas kesedaran inilah Dezz mula berhati-hati dalam menuliskan post kebelakangan ini..ilmu-ilmu yang bermanfaat memang Dezz akan lajuuuuuuu je share post tapi mana yang rasa macam lagha tu..simpan sendiri ajelah..hehe! =)

Insya Allah..jika tiada aral melintang, untuk beberapa post yang akan datang Dezz akan kongsikan ilmu yang berjaya Dezz perolehi setelah menghadiri Seminar PEMANTAPAN PENGURUSAN KELUARGA yang bermula 6 November 2012 dan berakhir pada 9 November 2012..yeee..baru semalam habis..tu yang semangat berkobar-kobar nak kongsi..mudah-mudahan ia member manfaat dalam kehidupan kita sekeluarga sehari-hari..Inn Shaa Allah.. =)

Buat permulaan..Dezz nak kongsi satu topik yang ringkas..tapi ramai yang mengambil mudah tentangnya..semoga setelah ia dikongsikan bersama..solat kita akan lebih sempurna rukunnya..Inn Shaa Allah..ianya tentang sujud yang diceramah oleh Ustaz Ziaul Haq Hashim yang merupakan seorang pegawai dari Pusat Pungutan Zakat {PPZ}..

Bismillahhirrahmannirrahim..adapun sujud itu ada 3..


  1. SUJUD YANG AFDHAL ~ iaitu apabila kita berjemaah kita di belakang imam dan apabila imam berada pada tahiyat akhir, suami/lelaki perlu bangun menyertai imam. Maka berpesanlah pada suami kita apabila berjemaah di surau/masjid, janganlah berlama-lama di sujud yang akhir jika imam sudah bangun menduduki tahiyat akhir. Ini kerana ia akan menjadi sujud yang kedua..iaitu ;
  2. SUJUD YANG HARAM/TERTEGAH ~ di mana apabila imam telah menduduki tahiyat akhir bermula rukun pertama menduduki tahiyat akhir dan masuk rukun kedua iaitu membaca tahiyat akhir dan sehingga masuk rukun ketika di tahiyat akhir {selawat ke atas nabi}, jika makmum masih sujud  maka terbatallah solat makmum itu. Adapun jika makmum tidak terdengar akan imam maka jadilah ia sujud yang ketiga..iaitu ;
  3. SUJUD YANG DIMAAFKAN ~ di mana apabila makmum bangun dari sujudnya dan di dapati imam telah selesai memberi salam atau telah membaca doa kerana tidak terdengar akan suara imam ketika bangun dari sujud akhirnya. Hukum solatnya adalah sah.
Semoga serba sedikit ia mampu menambahkan ilmu pengetahuan kita. Jumpa lagi di post yang akan datang.. =)



Sabtu, Oktober 20, 2012

KEHEBATAN DOA

Kali pertama bumi diciptakan, lalu bumi bergoyang, bergoncang dan tidak berputar dengan stabil malah tidak berputar pada paksinya. Perkara ini merunsingkan para malaikat lalu para malaikat menghadap Allah SWT :

" Wahai Rabb Yang Maha Mengetahui, mengapa bumi ini bergoyang? " tanya para malaikat.

" Kerana belum dipaku, " jawab Allah singkat.

" Lalu bagaimana Engkau memaku bumi wahai Rabb? " tanya malaikat lagi.

" Aku akan menciptakan gunung-ganang, " jawab Allah.

Setelah itu, Allah terus menciptakan gunung-ganang di berbagai belahan bumi. Apa yang terjadi adalah sememangnya benar setelah diciptakannya gunung-ganang, bumi pun diam kemudian berputar sesuai paksinya. Maka kemudian gunung dikenali sebagai bumi yang diciptakan Allah SWT. Paku merupakan benda keras yang terbuat dari besi.

Setelah Allah menciptakan paku bumi iaitu gunung-ganang, kemudian para malaikat pun bertanya lagi ;

" Ya Rabb, adakah yang lebih kuat dari paku? "

" Ada! " jawab Allah. " Iaitu api, yang dengan panasnya dapat melelehkan besi, "

" Adakah yang lebih kuat lagi selain api, Ya Rabb? " tanya malaikat.

" Ada! Yakni air yang dapat memadamkan api, " jawab Allah lagi.

" Jadi Ya Rabb, adakah yang lebih kuat dari air? " sambung malaikat.

" Ada! Iaitu angin, yang kerananya dapat membawa air ke mana pun ia berhembus, " jawab Allah lagi.

" Tapi Ya Rabb, adakah yang lebih kuat daripada semua itu (gunung, api, air dan  angin)? " malaikat bertanya lagi.

" Ada! Iaitu nafas hambaKu yang berdoa kepadaKu. Kerana sesungguhnya doa itu mampu mengubah takdirKu, " demikian Allh SWT menjelaskan.

{Sumber : Hadith Kudsi}

P/S : Gunakanlah kehebatan doa untuk ubah nasib kita!

Selasa, Oktober 09, 2012

NAFKAH ISTERI

Keputusan Majlis Fiqh Sedunia dalam persidangan yang ke-16 bertempat di Dubai pada 9-14 April 2005 telah membuat ketetapan seperti berikut :

1. Pemisahan tanggungan harta di antara suami isteri
Isteri mempunyai kelayakan sepenuhnya dan hak harta yang tersendiri. Menurut hukum Syariah, isteri mempunyai hak penuh terhadap {harta} yang diusahakan, samada untuk menggunakannya, memiliki sesuatu, membelanjakan sementara suami tidak punyai sebarang berkuasa ke atas harta isterinya itu. Isteri juga tidak perlu mendapat izin suami dalam pemilikan hartanya dan cara membelanjakannya.

2. Nafkah Perkahwinan
Seorang isteri berhak menerima nafkah yang telah ditetapkan mengikut kemampuan suami bersesuaian dengan uruf yang benar juga kebiasaan masyarakat setempat yang diterima syara'. Kewajipan memberi nafkah ini tidak gugur kecuali jika berlaku nusyuz {di pihak isteri}.

3. Isteri keluar bekerja
*Tanggungjawab asas bagi seorang isteri ialah mengurus keluarga, mendidik anak-anak dan memberi sepenuh perhatian terhadap generasi masa depan itu. Walau bagaimanapun, di ketika perlu, isteri berhak untuk bekerja dalam bidang yang bersesuaian dengan tabiat dan kemahirannya menurut uruf yang diiktiraf syara' dengan syarat hendaklah dia beriltizam {menjaga} hukum-hukum agama.
*Kewajipan suami memberi nafkah kepada isteri yang bekerja tidak gugur menurut Islam, selagi mana tidak berlaku ketika keluarnya isteri tersebut untuk bekerja menyebabkan berlakunya isteri 'nusyuz', tatkala itu gugur kewajipan suami memberi nafkah kepada isterinya yang nusyuz.

4. Isteri turut serta membiayai perbelanjaan keluarga
*Menurut pandangan Islam, dari awal mula lagi, isteri tidak wajib berkongsi peranan membiayai nafkah {perbelanjaan} yang diwajibkan ke atas suami. Suami juga tidak harus mewajibkan isteri membantunya {dengan bekerja}.
*Kerelaan seorang isteri untuk berperanan membantu perbelanjaan keluarga merupakan suatu perkara dibenarkan menurut pandangan syara' demi menjayakan makna bantu-membantu dan bertolak ansur di antara suami isteri.
*Diharuskan untuk membeuat persefahaman dan persepakatan di antara suami isteri akan cara pengurusan pendapatan mereka termasuk pendapatan yang diperolehi oleh isteri.
*Jika keluarnya isteri bekerja memerlukan kos tambahan, maka isteri menanggung sendiri kos tersebut {seperti pengangkutan dan lain-lain}.

5. Kerja Sebagai Syarat
*Seorang isteri dibenarkan untuk meltakkan syarat pada akad perkahwinannya bahawa ia hendaklah dibenarkan bekerja, apabila suami redha dengan syarat itu, ia menjadi kemestian baginya untuk membenarkan {setelah berkahwin}. Syarat itu hendaklah dinyatakan secara jelas ketika akad.
*Suami pula harus meminta isteri meninggalkan kerjayanya walaupun sebelum ini membenarkannya, iaitu sekiranya meninggalkan pekerjaan itu dibuat atas tujuan kepentingan keluargga dan anak-anak.
*Tidak harus, pada pandangan syara' bagi seorang suami untuk menjadikan keizinannya kepada isteri untuk bekerja dengan syarat isteri hendaklah membantu perbelanjaan keluarga yang diwajibkan ke atas suami; tidak harus juga suami mensyaratkan isteri memberi sebahagian daripada pendapatannya kepada suami.
*Suami tidak boleh memaksa isteri untuk keluar bekerja.

6. Perkongsian isteri dalam pemilikan harta.
Apabila isteri benar-benar turut menyumbang harta dan pendapatannya bagi mendapatkan dan memiliki rumah, aset tetap atau sebarang projek perniagaan, ketika itu isteri mempunyai hak perkongsian pemilikan terhadap rumah atau projek tersebut mengikut kadar harta yang disumbangkannya.

7. Penyalahgunaan hak dalam bidang pekerjaan.
*Sesebuah perkahwinan itu mempunyai beberapa kewajipan bersama yang patut ditanggung oleh pasangan suami isteri dan ia ditentukan oleh syariah Islam dengan jelas. Justeru hendaklah perhubungan antara suami isteri dibina adalah berlandaskan keadilan, tolak ansur dan saling menyayangi. Sebarang tindakan yang melangkaui batasan berkenaan adalah haram pada kacamata syara'.
 *Seorang suami tidak harus menyalahgunakan haknya sebagai suami untuk menghalang isteri bekerja atau memintanya meninggalkan kerjayanya sekiranya ia hanya bertujuan untuk memudaratkannya {isteri}  atau diyakini tindakannya itu hanya akan menyebabkan keburukan melebihi kepentingan yang diperolehi.
*Demikian juga halnya ke atas isteri {tidak harus menyalahgunakan keizinan dan hak yang diberikan}, iaitu jika ia berterusan dengan kerjayanta hingga menyebabkan mudarat kepada suami dan keluarga atau melebihi maslahat yang diharapkan. 

Firman ALLAH SWT ; "Dan antara tanda-tanda yang membuktikan kekuasaanNya dan rahmatNya bahawa Dia menciptakan untuk kamu {wahai kaum lelaki} isteri-isteri daripada jenis kamu sendiri supaya kamu bersenang hati dan hidup mesra dengannya. Dan menjadikan antara kamu {suami isteri} perasaan kasih sayang dan belas kasihan.."
{surah Ar-Rum : Ayat 21}

Jumaat, Oktober 05, 2012

KADAR NAFKAH SUAMI KEPADA ISTERI

Soalan :


Assalamualaikum..Saya ingin bertanya.Apakah maksud terperinci nafkah suami kepada isterinya? Adakah kerana dia telah membeli barangan keperluan seperti makanan sudah cukup dinamakan nafkah? Adakah salah jika isteri meminta wang kepada suaminya untuk dirinya sendiri sedangkan suaminya tidak pernah memberi wang, alasannya dia telah membeli barangan keperluan semua. Adakah wajib suami memberi keluarga mertua sedikit sumbangan seperti wang ringgit atau sebagainya?Dan apakah hukumnya jikalau keperluan yang dibeli oleh si suami menjadi ungkitannya semula.Disini saya terlalu musykil, harap dapatlah memberi penjelasan.
Sekian terima kasih...

Jawapan :

Wajib suami memberi nafkah[1] kepada isteri mengikut kemampuannya dan juga dengan meraikan keperluan isteri. Firman Allah (bermaksud); "Hendaklah orang yang mampu memberi nafkah menurut kemampuannya; dan sesiapa yang disempitkan rezekinya, maka hendaklah ia memberi nafkah dari apa yang diberikan Allah kepadanya (sekadar yang mampu); Allah tidak memberati seseorang melainkan (sekadar kemampuan) yang diberikan Allah kepadanya. (Orang-orang yang dalam kesempitan hendaklah ingat bahawa) Allah akan memberikan kesenangan sesudah berlakunya kesusahan" (Surah at-Thalaq, ayat 7).

Di dalam hadis yang menceritakan Hindun (isteri Abu Sufyan) yang mengadu kepada Rasulullah tentang suaminya (Abu Sufyan) yang kedekut (tidak memberi belanja yang mencukupi untuk isteri dan anaknya), Rasulullah berkata kepada Hindun; "Kamu ambillah dari hartanya kadar yang mencukupi untuk kamu dan anak kamu mengikut kebiasaannya"[2] (HR al-Jamaah kecuali Imam at-Tirmizi. Lihat hadis ini dalam Nailul-Autar, Kitab an-Nafaqaat, bab al-Mar,ah Tunfiqu Min Mali az-Zauji min Ghair 'ilmihi...). Hadis ini menunjukkan bahawa keperluan isteri juga diambil kira dalam kewajipan memberi nafkah kerana Nabi menyebutkan "ambillah kadar yang mencukupi". Kecualilah jika suami miskin, maka ia dituntut memberi nafkah mengikut kemampuannya dan isteri hendaklah redha dengan keadaan suami dan berpada dengan apa yang diberikan.
Ada ulamak menetapkan kadar tetap harian bagi nafkah yang wajib disempurnakan oleh suami untuk isterinya. Antaranya Imam Syafiie yang menetapkan; jika suami kaya; ia hendaklah memberikan 2 cupak sehari untuk makanan isterinya, suami sederhana; 1 1/2 cupak dan suami miskin; 1 cupak. Adapun jumhur (majoriti) ulamak, mereka tidaklah menentukan kadar tetap, akan tetapi dirujuk kepada kemampuan suami dan juga keperluan isteri.[3] Kemampuan suami boleh berubah, begitu juga keperluan isteri. Pada ketika suami melihat keadaanya lebih senang, ia hendaklah melebihkan sedikit belanjanya untuk isteri dan isteri pula berhak menuntut peruntukan yang lebih. Begitu juga jika keperluan isteri bertambah kerana sesuatu sebab, pertambahan itu juga perlu berada dalam penilaian suami jika ia mampu meraikannya. Di dalam al-Quran, Allah amat menekan para suami agar melayani isteri dengan baik untuk mengekalkan keharmonian rumah tangga. Firman Allah (bermaksud); "Dan bergaullah kamu dengan mereka (isteri-isteri kamu itu) dengan cara yang baik" (Surah an-Nisa', ayat 19).

Mungkin kita boleh meletakkan tahap-tahap bagi perbelanjaan dengan merujuk kepada tahap-tahap maslahah manusia yang diputuskan ulamak iaitu tiga peringkat;
Pertama; (tahap keperluan paling atas); iaitu keperluan daruriyat.
Kedua; keperluan hajiyat.
Ketiga; keperluan tahsiniyat.

Keperluan daruriyat ialah yang boleh menyebabkan kerosakan hidup jika tidak diberikan. Ini merangkumi makanan, minuman, pakaian dan tempat tinggal yang asas. termasuk juga keperluan ilmu khususnya ilmu agama kerana tanpanya akan rosak kehidupan di akhirat. 
Keperluan hajiyat ialah yang bawah dari daruriyat, iaitu yang jika tidak ada tidaklah membawa kerosakan hidup, tetapi membawa kepada kehidupan yang susah, sukar dan menderita. Contohnya; perabot-perabot rumah yang asas, peralatan dapur, pakaian yang lebih sedikit dari keperluan daruriyat tadi dan sebagainya. 
Keperluan Tahsiniyat ialah yang jika tidak ada tidaklah membawa kerosakan dan tidak juga membawa kesusahan hidup, cuma kewujudannya boleh menambah keselesaan hidup.

Balik kepada soalan yang ditanya, jika suami puan miskin, puan hendaklah berpada dengan apa yang diberinya untuk keperluan pertama (daruriyat) atau keperluan kedua (hajiyat). Jika suami puan berada, bolehlah puan meminta lebih dari itu. Suami pula hendaklah meraikan isteri jika ia mampu demi mengekalkan keharmonian rumah tangga. Di dalam hadis, Rasulullah bersabda (bermaksud); "Allah mengasihi seorang lelaki yang bertolak ansur bila menjual, bila membeli dan bila menuntut (hutangnya)" (HR Imam al-Bukhari dari Jabir). Dalam riwayat lain; "...bertolak ansur ketika membayar hutang dan menuntut hutang" (HR Imam at-Thabrani dari Jabir). Walaupu hadis ini menyentuh jual-beli dan hutang-piutang, tetapi ruh tolak ansur yang disarankan Nabi tidak ada salahnya untuk kita amalkan di mana-mana sahaja dalam kehidupan terutamanya dalam perkongsian hidup suami isteri. Maksudnya, suami bertolak ansur dalam melayani permintaan isteri dan isteri pula bertolak ansur dalam menuntut haknya.  

Mengenai pemberian kepada mertua, tidaklah wajib suami memberi nafkah atau belanja untuk mertua sekalipun mertua miskin, kecualilah atas ihsan darinya sahaja. Jika ia mampu, eloklah ia memberinya kerana itu juga boleh mengukuhkan lagi kasih-sayang dengan isteri. Mertua yang miskin dan tidak mampu berkerja, ia wajib dinafkahi oleh keluarganya sendiri (iaitu bapa atau anak-anaknya), bukan menantunya. Jika mertua terpaksa bergantung hidup dengan anak perempuannya yang telah berkahwin, suami hendaklah memberi izin kepada isteri untuk menziarahi dan berkhidmat kepada ibu-bapanya (tanpa menjejaskan hak suami) dan begitu juga untuk menafkahi mereka. Jika ia tidak memberi izin tanpa sebab yang munasabah, ia berdosa dan jika isteri melanggarnya sebahagian ulamak berpandangan isteri tidak dikira nusyuz ketika itu. Adalah harus isteri memberi belanja dari duitnya sendiri kepada ibu-bapanya sekalipun tanpa izin suami, namun eloklah ia meminta izin sebagai tanda menghormati suami. Jika suami menghalang tanpa sebab, tidak dikira nusyuz jika isteri melanggarinya.

Mengenai suami mengungkit pemberiannya kepada isteri, jika dengan niat yang baik seperti untuk memperingatkan isteri supaya taat kepadanya kerana ia telah pun melaksanakan tanggungjawabnya sebagai suami (iaitu memberi nafkah mengikut yang termampu) supaya isteri membalasnya dengan melaksanakan tanggungjawabnya pula (iaitu taat dan melayani suami), ungkitan sebegitu tidaklah dilarang, malah ada ketikanya perlu dilakukan. Adapun jika ungkitan semata-mata untuk menyakiti hati isteri, tidaklah harus dilakukan kerana ia menyalahi pergaulan yang yang disuruh oleh Allah dalam ayat tadi.

Wallahu a'lam.

Nota;

[1] Memberi nafkah bermaksud mencukupkan keperluan hidup merangkumi makanan, pakaian dan keperluan-keperluan lain (at-Tahwir wa an-Tanwir).
[2] Lafaz bahasa Arabnya ialah "Bil-Ma'ruf", al-makruf bermaksud; mengikut kebiasaan masyarakat setempat iaitu berdasarkan pengamalan yang diterima oleh orang ramai di sesuatu tempat selama ia tidak bercanggah dengan ketetapan Syariat (at-Tahwir wa an-Tanwir).
[3] Sebenarnya terdapat tiga pandangan ulamak dalam menetapkan ukuran yang hendak dipakai bagi menentukan kadar nafkah yang sewajarnya bagi isteri;
A) Pandangan pertama; hendaklah dilihat kepada keadaan suami (kaya, miskin atau sederhana). Pandangan ini diutarakan oleh Imam Syafiie dengan berdalilkan ayat di atas.
B) Pandangan kedua; dengan melihat keperluan isteri. Pandangan ini diutarakan oleh Imam Abu Hanifah dan Imam Malik dengan berdalilkan hadis Hindun di atas.
C) Pandangan ketiga; dengan mengambil kira kedua-dua sekali iaitu keadaan suami dan juga keperluan isteri. Pandangan ini diutarakan oleh Imam Ahmad berdalilkan ayat dan juga hadis di atas iaitu dengan memadankan kedua-duanya. Pandangan inilah yang kita pilih di atas kerana ia meraikan kedua-dua dalil di atas.

(al-Mughni, Imam Ibnu Qudamah, juzuk 8, kitab an-Nafaqaat).      

Rujukan;

1. Tafsir al-Qurtubi, Surah at-Talaq, ayat 7.
2. At-Tahwir wa at-Tanwir, Syeikh Muhammad at-Tahir ibnu Asyur, Surah at-Talaq, ayat 7.
3. Al-Mughni, Imam Ibnu Qudamah, juzuk 8, kitab an-Nafaqaat.
4. Nailul-Autar, Kitab an-Nafaqaat, bab al-Mar,ah Tunfiqu Min Mali az-Zauji min Ghair 'ilmihi.. 
sumber : SINI

Khamis, Oktober 04, 2012

Our Women Are Queens!!

A British man came to Sheikh and asked..

British man : Why is it not permissible in Islam for women to shake hands with a man? 

Sheikh : Can you shake hands with Queen Elizebeth??

British man : Of course not, there are only certain people who can shake hands with Queen Elizebeth.

Sheikh : Our women are queens and queens do not shake hands with strange men.

Then the British man asked the Sheikh..

British man : Why do your girls cover up their body and hair??

The Sheikh smiled and got two sweets. He opened the first one and kept the other one closed. He threw them both on the dusty floor and asked the British..

Sheikh : If I asked you to take one of the sweets which one will you choose??

British man : The covered one.

Sheikh : That's how we treat and see our women..

Selasa, Oktober 02, 2012

Jika Hakikat Pernikahan kerana..


1. Jika hakikat pernikahan adalah kerana NAFSU, maka pasangan rajin bertengkar jika servis di kamar tidur tidak memuaskan.

2. Jika hakikat pernikahan adalah kerana HARTA, maka pasangan bakal bubar jika bangkrup.

3. Jika hakikat pernikahan adalah kerana KECANTIKAN, pasangan bakal lari jika rambut mula beruban dan muka keripot atau badan jadi gendut.

4. Jika hakikat pernikahan adalah kerana ZURIAT, maka pasangan akan cari alasan untuk pergi jika pasangan tidak dapat memberi anak.

5. Jika hakikat pernikahan adalah kerana KEPERIBADIAN, pasangan akan lari jika orang berubah tingkah lakunya.

6. Jika hakikat pernikahan adalah kerana CINTA, hati manusia itu tidak tetap dan mudah terpikat pada hal-hal yang lebih baik, lagi pula manusia. Yang dicintai pasti MATI / PERGI.

7. Jika hakikat pernikahan adalah kerana IBADAH kepada ALLAH, sesungguhnya ALLAH itu KEKAL dan MAHA PEMBERI HIDUP kepada makhluk-NYA. Dan ALLAH mencintai hamba-NYA melebihi seorang ibu mencintai bayinya. Maka tak ada alasan apapun didunia yang dapat meretakkan rumah tangga kecuali jika pasangan mendurhakai ALLAH....

Realitinya kite ketika ini di nombor berape?

Hukum Menziharkan Isteri

Zihar pada segi istilah syarak, ertinya suami yang menziharkan juzuk tubuh badan isterinya dengan muhram suami dengan mana-mana anggota lahirnya. Namun demikian tidaklah sampai jatuh talak sehingga menyebabkan pasangan suami isteri itu mesti bercerai tetapi hukuman tetap dikenakan bersabit dengan kesalahan tersebut. Allah SWT telah berfirman :

"Orang-orang yang menziharkan isterinya di  antara kamu, (menganggap isterinya sebagai ibunya) padahal tiadalah isteri mereka itu ibu mereka. Ibu-ibu mereka tidak lain hanyalah wanita yang melahirkan mereka. Dan sesungguhnya mereka sungguh-sungguh mengucapkan satu perkataan yang mungkar dan dusta. Dan seseungguhnya Allah Maha Pemaaf lagi Maha Pengampun."

"Allah sekali-kali tidak menjadikan di dalam rongganya, dan Dia tidak menjadikan isteri-isterimu yang kamu zihar itu sebagai ibumu, dan Di tidak menjadikan anak-anak angkatmu sebagai anak kandungmu sendiri,"

Jatuhnya hukum zihar itu apabila telah memenuhi empat rukun :
  1. Suami yang sah.
  2. Isteri yang sah (belum bertalak atau isteri yang sudah tertalak tetapi masih dalam talak raj'I iaitu isteri yang masih di dalam iddah)
  3. Orang yang diziharkan dengan isterinya itu (adalah mahram suami).
  4. Lafaz zihar sama ada secara terang-terangan atau sindiran, melalui tulisan atau bahasa isyarat kepada orang bisu dengan syarat isyarat itu boleh difahami.
Siapakah mahram suami itu? Ada empat peringkat yang mana boleh berlaku muhram dengan suami yang melibatkan jatuhnya hukum zihar iaitu :

a. Secara nasab atau keturunan
  1. Ibu kandung suami.
  2. Nenek (opah) kandung suami.
  3. Anak saudara perempuan suami termasuk anak saudara kakak atau abang suami.
  4. Anak saudara perempuan dari pihak isteri. Ia juga tidak boleh disamakan dengan isterinya walaupun pada zahirnya suami tiada pertalian darah dengannya tetapi dalam hal ini anak saudara tersebut telah menjadi muhram sementara kepada suami sebabnya suami tidak boleh mengahwininya yakni memadukannya dengan isterinya selagi hayat isterinya masih ada. Hubungan muhram ini kan terputus sebaik sahaja suami itu bercerai hidup atau bercerai mati dengan isteri tersebut, setelah itu barulah suami itu boleh berkahwin dengan anak saudara perempuan isteri.
  5. Cucu saudara perempuan suami.
  6. Adik beradik perempuan suami, ini termasuklah adik beradik kandung dan adik beradik tirinya sama ada sebelah ibu atau bapa sahaja.
  7. Ibu saudara suami.
  8. Anak kandung suami isteri.
  9. Anak suami (anak tiri isteri).
  10. Anak isteri (anak tiri suami).
b. Muhram berambil-ambilan.

Muhram boleh berlaku melalui perkahwinan bapa dengan seorang perempuan. Perempuan yang dimaksudkan itu ialah ibu tiri. Mana-mana perempuan yang menjadi ibu tiri kita, dia adalah muhram dan haram dinikahi serta ditegah menyerupakan isteri dengannya.

Tapi mesti dengan satu syarat, seorang suami itu mestilah telah mempunyai ibu tiri sebelum dia dilahirkan ke dunia lagi. Hanya ibu tiri yang ini saja tidak boleh disamakan dengan isterinya.

c. Muhram secara ridha' (susuan)

Berlakunya hukum zihar apabila suami menyamakan anggota lahir isteri dengan nenek susuan (ibu susu kepada ayah atau ibu suami), kerana semasa ayah atau ibu suami menyusu kepada ibu susunya, ia belum lahir ke dunia.

Tidak berlaku zihar jika suami menyamakan anggota isteri dengan ibu susuan suami kerana semasa suami menyusu dengan ibu susuannya, suami itu sudah lahir ke dunia. Begitu juga tidak jatuh zihar sekiranya menyamakan isteri dengan adik beradik perempuan sesusuan, anak saudara sesusuan, ibu saudara sesusuan sama ada keluarga dari sebelah ibu susu ataupun ayah susu.

d. Ibu Mertua

Muhram juga boleh berlaku melalui nikah. Di mana apabila seseorang lelaki itu menikahi seorang wanita, ibu isterinya telah menjadi ibu mertua suami. Kedudukan ibu mertua kepada suami adalah seperti ibunya juga.

Kalau seorang suami itu memiliki 2. 3 atau 4 orang isteri, maka dia telah mempunyai 2, 3 atau 4 orang ibu mertua. Katakanlah pada suatu hari, suami telah menceraikan isteri keduanya. Walaupun dia telah bercerai dengan isterinya tetapi hubungan suami dengan ibu mertua keduanya tetap kekal selagi hayat masih ada. Dia telah menjadi muhram kekal. Kedudukan ini samalah dengan cerai mati.

Perlu diingat.. 2, 3 atau 4 orang isteri itu jangan sekali-kali kita samakan dengan mana-mana ibu mertua kita yang lainnya kerana ia boleh menjatuhkan zihar kepada isteri.

PENJELASAN TENTANG LAFAZ ZIHAR.
Lafaz zihar beraku kerana berapa ramai manusia yang menanggung dosa zihar berkaitan dengan kecuaian ketika melafazkan kata-kata kepada isteri.

Adapun lafaz zihar yang membawa kepada zihar ke atas isteri amat mudah berlaku. Sealunya di awal perkahwinan suami suka menatap wajah isterinya, maklumlah baru berkenalan. Ketika itu semuanya dipandang indah. Tanpa disedari terkeluarlah kata-kata, "Muka Ayang ni saling tak tumpah macam muka ibu abang, " . Isteri yang jahil tersenyum bangga menerima pujian suami.

Kadang-kadang tu, bila saja anak perempuannya lahir tak habis-habislah orang memuji kecantikannya Hati ibu mana yang tidak gembira bila anak dipuji demikian.

Untuk lebih meyakinkan lagi isteri pun sibuklah bertanya kepada suami, "Abang, betulkah rupa saya ini macam rupa anak kita?" "Ya," jawab suami ringkas. Sepatah perkataan "Ya" sudah cukup menjatuhkan hukum zihar ke atas isteri kerana suami telah menyerupakan isteri dengan anak kandungnya.

Begitu juga perumpamaan antara isteri dan ibu atau muhram suami, sedarkah kita bahawa dengan kata-kata pujian ini boleh menyebabkan dosa besar terhadap suami kerana menyamakan wajah isteri dengan wajah ibu atau muhramnya.

Punca berlakunya itu kadangkala bermula dari kesalahan isteri sendiri. Mulut terlalu peramah tanya itu ini sehinggalah tidak disedari terlafaznya kata-kata zihar dari suami.

Katakanlah, seorang anak perempuan yang baru lahir ada saja mewarisi baka ibu dan ayah atau datuk neneknya. Boleh jadi bibirnya serupa dengan bibir ibunya atau mukanya seiras dengan muka ibunya. Akibat dari itu kadang-kadang bila seorang suami melihat isterinya tercetuslah di hatinya kata-kata ; hidung isteri aku ini macam hidung anaknya,"

Belum jatuh zihar itu kalau baru terdetik di hti kerana syarat zihar itu dengan berlafaz. Jadi sebagai suami kenalah berhati-hati bila melihat tubuh usteri. Sekiranya ada yang serupa dengan ibunya atau ibu saudaranya atau dengan anak perempuannya mahupun lain-lain mahram suami, jangan sekali-kali dilafazkan dengan mulut.

Kalau hati membenarkannya biarkan ia tersimpan di hati. Kalau dilafazkan maka akan berlakulah zihar ke atas isterinya dan lafaz yang sperti ini adalah lafaz yang nyata.

Erti Zihar itu ialaj kata-kata yang menyerupakan seluruh anggota badan isteri dengan anggota badan orang-orang yang muhram suami, seperti mulut, mata, kepala, hidung, bibir, muka, tangan, perut, pusat, kaki, dan sebagainya.

Anggota-anggota yang menjadi perhiasan seperti rambut, bulu ketiak dan sebagainya termasuk anggota batin seperti jantung, hati, akal, air mata, air liur, peluh dan sebagainya, kalau disebut, ia tidak termasuk dalam lafaz zihar.

Demikianlah perkara-perkara yang menjadi syarat-syarat atau rukun dalam menjatuhkan hukum zihar ke atas seorang isteri. Oleh itu, suami hendaklah berhati sungguh-sungguh dalam hal ini kerana apabila isteri telah terzihar, perbuatan itu adalah satu kesalahan, satu dosa dan kemungkaran.

Kalau tidak disedari, akan membawa kepada kerosakan dan kecelakaan rumahtangga. Dari dosa yang satu itu, ia akan membabitkan lain-lain dosa hinggakan apabila dosa-dosa itu berpanjangan, rumahtangga boleh porak-peranda. Tidak ada keberkatan dan tidak ada rahmat daripada Allah swt. Akibatnya, kalau sampai mati tidak kita sedari, masuk nerakalah kita.

Suami yang telah menziharkan isteri itu disamping melakukan dosa dan kemungkaran, suami adalah dilarang oleh Allah swt mencampuri gauli isterinya, Kalau sekiranya suami tidak menyedari tentang telah berlakunya zihar, suami pun menggauli atau mensetubuhi isterinya, suami telah melakukan satu dosa kerana melanggar larangan Allah swt. Ini lah yang dikatakan dosa yang bersambung-sambung.

Kerana itu, apakah yang mesti dibuat oleh seseorang itu sekiranya dia telah menziharkan isterinya? Apakah caranya hendak rujuk kembali daripada perbuatan itu. Firman Allah swt yang bermaksud :

"Orang-orang yang telah menziharkan isteri mereka dan kemudian mereka hendak menarik kembali apa yang mereka ucapkan itu, maka (wajib atasnya) memerdekakan seorang budak sebelum kedua suami isteri itu bercampur. Demikianlah yang diajarkan kepada kamu dan Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan,"

Dan di dalam firman yang berikutnya, Allah berkata lagi :

"Barangsiapa yang tidak mendapat budak (hamba) untuk dimerdekakan, maka wajiblah atasnya (suami) berpuasa dua bulan berturut-turut sebelum keduanya bercampur. Mala siapa yang tidak kuasa, wajiblah atasnya memberi makan 60 orang miskin. Demikianlah supaya kamu beriman kepada Allah dan RasulNya. Dan itulah hukum-hukum Allah dan orang-orang kafir ada baginya siksaan-siksaan yang amat pedih. "

Melalui ayat di atas dapatlah difahami turutan denda yang dikenakan. Untuk membayar denda tersebut, suami itu tidak boleh memilih mana-mana dia suka.

Katalah dirasakan mudah untuk membeli beras mengikut kadar yang telah ditetapkan. Cara ini adalah salah, sebaliknya setiap yang bersalah mestilah mengikut susunan denda yang telah ditetapkan oleh Allah.

Syarat yang pertama sekali, memerdekakan seorang budak atau hamba. Syarat ini sudah tentulah tidak boleh dilakukan pada hari ini kerana perbudakan atau perhambaan sudah tidak ada lagi. Dengan sendirinya syarat pertama ini menjadi mansuh. Mala seorang suami itu mestilah menjalani syarat yang kedua.

Syarat yang kedua pula iaitu dia mestilah berpuasa selama dua bulan berturut-turut. Sebelum dia menghabiskan puasa dua bulan berturut-turut ini, dia belum boleh menggauli atau mensetubuhi isterinya.

Tidak boleh puasa itu tertinggal walau satu haripun dalam turutan 60 hari itu. Misalnya kalau di hari yang ke 57 iaitu si suami diserang sakit, lalu tidak berpuasa, dia wajib mengulangi kembali puasanya dari awalnya. Puasa yang sebelum itu dikira batal dan dia mesti mengulang kembali puasa itu bertolak dari mula.

Kalau dia berpuasa juga hingga memudaratkan kesihatan diri (termasuk juga memudaratkan diri dengan menanggung bersangatan nafsu syahwat) maka bolehlah dia beralih kepada syarat ketiga.

Syarat yang ketiga pula iaitu membayar 60 cupak beras kepada 60 fakir miskin yang layak menerima zakat fitrah. Jika tidak mampu memberi sekali gus, bolehlah diansur-ansurkan. Misalnya, hari ini dia keluarkan 5 cupak beras untuk 5 orang fakir miskin. Hari akan datang dia beri lagi 10 cupak kepada 10 orang fakir miskin lain. Begitulah keadaannya sehingga selesai tuntutan tersebut. Setelah tamat segala pembayaran maka barulah boleh digauli isteri seperti biasa.

Nanti ada pula orang akan berkatam kalau hukuman sudah terlalu berat hingga tidak dapat hendak dilaksanakan, maka lebih baiklah ceraikan saja isteri itu. Allah amat murka kalau suami menceraikan isterinya sebagai mengambil jalan singkat untuk menggantikan hukuman denda yang mesti dibayar itu.

Allah tidak sekali-kali tidak membenarkan demikian, kerana penceraian yang Allah galakkan atau yang Allah redhakan ialah penceraian yang wajib atau sunat. Sudahlah dosa pertama tidak ditebus, ditambah pula dengan dosa menceraikan isteri.

Tidak gugur hukum kifarah walaupun suami menceraikan isterinya dengan talak satu (dengan harapan agar dapat rujuk kembali). Kalau dirujuk kembali setelah tamat iddahnya maka jadilah pergaulan keduanya sebagai zina. Berlipat kali gandalah dosa yang dilakukan selagi denda yang pertama belum dijelaskan.

Hukum zihar tidak akan berlaku, sekiranya isteri yang menziharkan suami. Misalnya, isteri yang melafazkan, muka abang macam muka ibu atau lain-lain lafaz yang menyerupakan suami dengan lain-lain yang menjadi muhramnya.

Maka, di dalam membina rumahtangga bahagia, suami isteri mestilah berhati-hati di dalam mengeluarkan kata-kata. Isteri jangan suka bertanya itu ini mengenai peribadinya jikalau ada persamaan dengan ahli keluarga suami atau muhram suami. Bimbang kalau suami terlepas cakap mengakibatkan jatuhnya hukuman zihar. Kadang-kadang kerana kelancaran mulut isteri, suami pula yang menjadi mangsanya.

sumber : sini




Khamis, Ogos 23, 2012

Spontaneous Thursday.. #50 ~ Salam Lebaran 2012

Salam lebaran bloggers..readers..&followers..harap-harap masih belum terlewat untuk wish!!

Sejak dua menjak bergelar isteri ni memang jarang betul lahhhhh Cik Mendezz update blog kan?? {Cik lg ke??Hihihihi!} Setakat jengah blog dan tengok post kengkawan je..itu pon as a silent readers. Sorry banyak-banyak..xde niat nak jadi blogger suam-suam kuku. Tp sejak buat preparation wedding sampai la sekarang ni memang sibuk sangat-sangat..

Mula-mula sekali sibuk shopping barang-barang hantaran..kejap pi sopping complex sana..kejap pi sopping complex sini..mujurlahhhh adik-adik Cik Mendezz komited membantu dan memberi cadangan yang terbaik untuk majlis yang serba sederhana tapi meriahhhh gitu..hihihi!

Lepas shopping barang-barang hantaran sibuk balik kampung setiap minggu selesai kan urusan di sana. Cari pakej pelamin..setlekan katering..buat barang hantaran..dokumen perkahwinan..memang kene indipendant sungguh sebab bakal suami Cik Mendezz di seberang laut..hukkk~~

Dalam sibuk uruskan majlis, kene selesaikan urusan pindah rumah pulak. Mujurlahh masa berpindah-randah ni hubby dah mula cuti kahwin. Maka bergotong royonglah dia dengan adik lelaki Cik Mendezz mengangkut barang ke penthouse yang tak ada lift tu. Hahahahaha!!Lesu memasing! Seblom kahwin  Cik Mendezz duduk di kawasan Bukit Jalil..lepas kahwin cari pulak tempat lain..saja tuko angin..Bukit Jalil makin sesak dan padat..tak mampu dah hari-hari nak keluar kerja awal. Bila dah pindah rumah baru ni..seronok pi keje..hari-kuar pukul 7++..hihihihi!

Ni la rupa rumah baru masa mula-mula letak barang. Memang banyak dan renyah!

Lepas pindah-pindah barang Cik Mendezz pun dah terus balik ke Johor..sibuk betul lah dengan urusan majlis perkahwinan kami..dengan pakej pelamin tukar last minit sebab dapat mak andam banyak songeh..dengan kad jemputan lupa nak edar awal..memang kelam-kabut..nak menangis pon ada..mujur lah semuanya berlangsung dengan baik dan sempurna..bersyukur sangat-sangat.. =)

07/07/2012

Dua hari selepas majlis..ibu bapa Cik Mendezz pula mengerjakan umrah. Mujurlah amik katering..kalau tidak sure menangis punye nak kemaskan rumah lepas majlis tu. Lepas majlis pula Cik Mendezz dan suami terus pulang ke ibu kota. Memang penat sangat-sangat sampai nak online pon lesu..hihihi!

09/07/2012



Dan dua hari selepas ibu bapa Cik Mendezz mengerjakan umrah, suami cik Mendezz pula pulang ke tempat kerjanya di kepulauan borneo..sedey tauuuu..baru kawen kene tinggal.. tapi apakan daya..kerana sayang kuturutkan saja..dengan doa penuh harapan si dia akan dapat posting balik ke semenanjung cepat-cepat!Hehe! 

Hari kedua Ramadhan ibu bapa Cik Mendezz  kembali ke tanah air. Memang rindu sangat-sangat kat mereka. Mengenangkan suami yang jauh memang setiap hujung minggu tak lekat di rumah. Kalau tidak ke rumah adik di Sepang, Cik Mendezz dengan adik akan pulang ke Muar untuk berbuka dengan keluarga tersayang. 

Dua minggu menjelang lebaran Cik Mendezz terima berita gembira. Suami Cik Mendezz dapat cuti raya..YEAYY!!Alhamdulillah..merasa gak beraya dengan suami pada Syawal pertama bergelar isteri. 

Excited punya pasal, lupa nak amik pic raya berdua..ni je la pic incik somi berbaju Melayu di hari raya..hihihi!

Sebelum beraya rumah saudara-mara sebelah Cik Mendezz.

Seronok beraya tahun ni..setelah bertahun-tahun bercinta..barulah kami dapat raya bersama. Sebelum ni jumpa sehari sebelum raya..tak pun beberapa hari lepas aidilfitri. Dan inilah buat kali pertama kami sibuk ke sana ke mari. Segamat-KL dah macam KL-Shah Alam je ulang alik..hihihi!

Doakan yang terbaik buat kami sekeluarga. Semoga semuanya akan lebih baik dan bahagia. Aminnn.. <3

Khamis, Ogos 02, 2012

Rahsia Garam... Amalan Sunnah Yang Tidak Diketahui...

Amalan Rasullullah S.A.W memakan secubit garam sebelum dan selepas makan kini dibuktikan oleh sains bahawa tabiat ini menambahkan keberkesanan perut untuk menghadam makanan dan menghindarkan perut dari menyerap racun.

Pada zaman Yunani, Tentera Yunani {askar Greek} dibayar gaji menggunakan garam. Begitu juga dengan episod penjajahan kecil oleh negara besar dengan mengenakan hukuman penjara kepada penentang mereka.

Apabila dipenjarakan, mereka {penentang} akan diberi makanan seperti roti dan air tanpa garam. Walaupun kerap dihidangkan dengan roti dan air, tanpa garam badan mereka tetap lemah memandangkan kurangnya kandungan garam dalam badan.

Dari Abdullah bin umar

"Sesungguhnya ALLAH menurunkan empat perkara berkat {mempunyai kebaikan} dari langit {menerusi hujan} ke bumi iaitu besi, api, air dan garam,"

Hadis Riwayat Al-Baghawiy dalam tafsirnya dari Anas bin Malik, nabi bersabda, "Penghulu segala lauk pauk kamu ialah garam,"

Dalam kitab perubatan islam, untuk penyakit dari laut maka untuk keluarkannya dari badan/merawatnya dari laut juga iaitu menggunakan air garam. Antaranya ;

  1. Penyakit Gout - timbus anggota badan atau bahagian yang bengkak dengan pasir laut {tepi pantai} 1 - 2 jam kemudian mandi air laut.
  2. Kalau tinggak di bandar, goreng 1 - 2 genggan garam kasar sampai kekuningan kemudian demah/tuam di bahagian yang bengkak atau sakit. Garam itu dibungkus dengan kain.
  3. Guna cara yang sama seperti di atas untuk penyakit lenguh-lenguh sendir, sakit kepala, senggugut. Kalau sakit lelah demah/tuam pada tapak kaki.
  4. Elak mabuk semasa perjalanan dengan meminum madu dan secubit garam atau air suam dan secubit garam sebelum memulakan perjalanan.
  5. Mengembalikan tenaga untuk orang yang bekerja berat seperti bertani, bersukan dan seumpamanya - minum air suam dan sedikit garam.
  6. Cuci perut : minum air suam dan satu butir garam kasar sebelah pagi.
Petua berdasarkan kajian

  • Merendam kerang supaya hilang tahinya - dalam kaedah perubatan Islam, sesuatu perkara yang buruk diubat dengan asalnya. Kerang berasal dari laut, dan garam digunakan untuk meneutralkan keburukannya {tahi}.
  • Mengurang tahap kemasinan ikan masin. Ikan kering yang terlalu masin boleh dikurangkan kadar kemasinannya dengan merendam dalam air garam juga.
  • Merawat cirit-birit. Ia juga boleh diubati dengan meminum air yang dicampur dengan sedikit garam.
  •  Garam diguna untuk merawat kegatalan. Air yang dicampur garam disapukan pada kulit yang gatal.
  • Menambah imuniti badan akibat perubahan hawa/angin. Hal ini berlaku di sesetengah tempat di negeri Arab. Misalnya pelajar Malaysia yang berkunjung ke Arab akan mengalami alahan terhadap hawa/angin tempat baru. Air garam diminum sebagai ubatnya.

Rabu, Ogos 01, 2012

Boss Power??

Ini kisah seorang makhluk yang dilantik menggantikan bos asal sebuah kompeni besar. Disebabkan masalah pekerja-pekerja yang agak kurang motivasi dan selalu cuai lagi pemalas, bos baru ni decide nak ajar mereka sikit first day dia kat kompani tu. So, sesiapa yang dia nampak paling pemalas, dia akan pecat on the spot. Memang malang tidak berbau, dia ternampak seorg pekerja yang sedang dok nyandar kat tepi dinding.

"Yg berbaju biru tu" dia menjerit. Jeritan kuat nyebabkan semua perkerja tersentak dan memandang kepada lelaki berkenaan. 

"Bape gaji awak?" dia bertanya dgn nada yg agak keras 

"Dalam RM800" pekerja tu menjawap. 

Bos tu menjawap, "Nah amik ni Rm800,BERAMBUS DARI SINI. KALU NAK MALAS2 PEGI TEMPAT LAIN". Pekerja tu amik duit tu, lalu terus blah camtu jek. Bos tadi memandang kesemua pekerja2 nye, seperti mahu mereka paham, sape malas, sure kene pecat!

Merasakan pekerja-pekerja memahami maksud kejadian tadi, bos itu merasa puas.Sebelum bos itu masuk semula ke dalam opis nye, dia bertanya kepada salah seorg pekerja disitu,"Mamat tadi tu kerja department mana?"

Jawap si pekerja,"Owh, dia tu dtg anto pizza, tak keje sini pun".

sumber : sini

Wordless Wednesday.. #22

Dah lama tak buat entry untuk Wordless Wednesday kan??Minta maaflah sebab sejak penghujung Jun hari tu memang Cik Mendezz sibuk sangat..untuk persediaan yang ini..


 
 

Selasa, Julai 24, 2012

♥ Untungnya menjadi seorang isteri.. ♥

  1. Sekali suami minum air yang disediakan oleh isterinya adalah lebih baik dari berpuasa setahun.
  2. Makanan yang disediakan oleh isteri kepada suaminya lebih baik dari isteri itu mengerjakan haji dan umrah.
  3. Mandi junub si isteri disebabkan jimak oleh suaminya lebih baik baginya daripada mengorbankan 1,000 ekor kambing sebagai sedekah kepada fakir miskin.
  4. Apabila isteri hamil ia dicatitkan sebagai seorang syahid dan khidmat kepada suaminya sebagai jihad.
  5. Pemeliharaan yang baik terhadap anak-anak adalh menjadi benteng neraka, pandangan yang baik dan harmonis terhadap suami adalah menjadi tasbih (zikir).
  6. Tidak akn putus ganjaran dari Allah kepada seorang isteri yang siang dan malamnya menggembirakan suaminya.
  7. Apabila meninggal dunia seorang isteri dan suaminya redha, nescaya ia dimasukkan ke dalam syurga . {Hadith Riwayat At-Tirmizi}
  8. Seorang wanita apabila ia mengerjakan sembahyang yang difardhukan ke atasnya, berpuasa pada bulan Ramadhan, menjaga kehormatan dirinya dan taat kepada suaminya maka berhaklah ia masuk syurga dari mana-mana pintu yang ia suka.
Dan ingatlah wahai wanita, semua itu terangkum di dalam suatu perkataan iaitu TAAT.

Isnin, Julai 23, 2012

Kisah Si Anak dan Si Abah..

Suatu petang, seorang pelajar sekolah rendah darjah dua menemui bapanya.

Anak : Abah..hari ini saya tidak solat Asar.

Abah : Tidak mengapa, kamu belum cukup umur lagi.

Anak : Umur saya dah cukup la abah..

Abah : Belum..tak datang mimpi lagi kan??


Anak : Dah..saya dah bermimpi malam tadi.. 

Abah : Serius?? 8 tahun dah datang mimpi??

Anak : Ye..malam tadi ada perempuan cantik datang dalam mimpi.Dia pesan sesuatu pada saya. Dia suruh belikan benda bagi hadiah pada abah. 

Abah : Wahh..hadiah apa tu??

Anak : Jap ye.. {si anak ke biliknya dan datang kembali dengan hadiah. Lalu diberi kan kepada si bapa}

Abah : Hadiah rotan??

Anak : Ya..dia pesan suruh abah rotan bila anaknya tidak solat. Rotan dengan pukulan yangtidak memudaratkan. Rotan untuk mendidik. Abah tidak pernah rotan saya sejak lahir. Rotan lah saya bila saya tidak solat. Benar..saya belum baligh, tapi umur saya dah cukup untuk menerima pukulan rotan bila tidak solat. Mengingatkan saya kalau rotan itu dah sakit, pasti sebatan di neraka lagi 150 juta kali ganda sakitnya.

Abah : Abah tak suka rotan anak-anak. Abah sayangkan anak-anak abah. Tak tergamak.

Anak : Abah tidak boleh terlalu berlembut dengan kami. Manja itu perlu tapi bukan terlalu memanjakan. Rotanlah saya jika abah nak bawa ssaya bersama-sama ke dalam syurga.

Abah : Tapi..tapi..

Anak : Suatu hari nanti saya akan dewasa dan hati saya menjadi hati orang dewasa yang keras. Hati yang keras sukar dilembutkan. Jika abah tidak mahu melihat anak abah hatinya keras macam batu, malas untuk bersolat, abah pukullah awal-awal. SUpaya saya ingat sampai mati, abah selalu ingatkan solat. Dengan teguran dan dengan pukulan. Abah dah terlepas soal-jawab di akhirat bab ajar anak solat.

Abah : Hmm..

Anak : Saya nak abah menjadi the real abah. Tak nak abah jadi seperti abah-abah yang dayus di luar sana; abah-abah yang membiarkan anak-anaknya tidak solat kerana sayang, tidak menegur isteri dan anak-anak perempuan tentang aurat.

"Please be the real abah.."

Si bapa terdiam. Anaknya berlalu pergi mengganti solat yang ditinggalkan kerana tertidur petang hari.

Sabtu, Julai 21, 2012

Berwudhu' Yang Lebih Sempurna

Bila ingin berwudhu' lebih sempurna, iaitu sempurna lahiriah dan sempurna pula dalam ganjaran, maka kerjakanlah tambahan-tambahannya seperti berikut :


  1. Mulakanlah dengan mengucapkan BISMILLAH HIRRAHMAN NIRRAHIM...
  2. Menghadap ke arah kiblat
  3. Usahakanlah berwudhu' dengan tidak meminta bantuan orang lain, seperti menimba dan sebagainya
  4. Basuhlah jari-jari di tangan dengan menyelat-nyelatinya. Dan bagi jari yang bercincin, jam atau perhiasan yang dipakai di jari-jari lainnya, bukalah perhiasan tersebut agar air dapat merata membasahi seluruh jari-jari.
  5. Berkumur-kumur
  6. Masukkan air ke dalam hidung, lalu keluarkanlah kembali (istinsyaq)
  7. Gosoklah gigi untuk menghilangkan sisa makanan dan bau mulut yang kurang sedap
  8. Mulailah dengan anggota wudhuk yang sebelah kanan.
  9. Ulangilah masing-masing sampai tiga kali (3x)
  10. Ratakanlah air hingga membasahi seluruh anggota wudhu'
  11. Ketika menyapukepala, ratakan seluruhnya (letakkan ibu jari samping kiri dan kanan kepala, lalu putarkanlah tapak tangan dari depan ke belakang, kemudian kembali ke depan [cukup sekali])
  12. Basuhlah telinga dengan memasukkan telunjuk ke lubang telingan, ibu jari dibelakang telinga
  13. Bila selesai berwudhu', hadapkan muka ke arah kiblat dan berdoalah dengan membaca:
Asyhadu an laa ilaaha illalaahu wa asyhadu anna Muhammadan 'abduhu wa Rasuuluh, Allahummaj'alnii minat tawwaa biinaa waj'alnii minal mutathahhiriin.
Aku bersaksi bahwa Tidak ada Tuhan selain Allah, dan aku bersaksi bahwa sesungguhnya Muhammad itu adalah hamba-Nya dan rasul-Nya. Ya allah , masukkanlah aku ke dalam golongan orang-orang yang bertaubat, dan jadikanlah aku masuk ke dalam golongan orang-orang yang suci.
 14.  Lakukanlah solat sunat wudhu' dua rakaat.

Selasa, Jun 26, 2012

Suami ke Isteri Yg Pekak??

Sepasang suami isteri yg hidup saling sayang menyayangi antara satu sama lain...Setelah 20tahun berumahtangga si suami merasakan ada yg tak kena pd isterinya...Apa yg dikatakan oleh si suami perlu diulang berkali2 barulah si isteri menjawab....

“Isteri aku ni dah mula pekak kot” kata suaminya di dalam hati.

Dalam diam-diam, si suami berjumpa doktor untuk menceritakan masalah yg dihadapinya. ..

Suami : Tuan doktor,saya rasa isteri saya dah mula pekak laa
Doktor : kalau begitu, bawalah dia ke sini untuk diperiksa
Suami : Tapi doktor, saya takut menyinggung perasaannya kalau saya kata dia pekak.
Doktor : Encik buat ujian ini di rumah dulu... cuba berdiri lebih kurang 5 meter dari dia dan bercakap ketika dia membelakangkan encik.
Supaya dia tak dapat membaca pergerakan mulut encik. Kalau tiada jawapan dari isteri, bgtau yang dia ada masalah pendengaran. Lepas tu bawa datang ke sini....

Dengan semangat berkobar-kobar, si suami pun balik untuk menge’test’ isterinya yang tercinta...Setibanya di rumah, si isteri sedang asyik memasak...Setelah berdiri lebih kurang 5 meter di belakang isteri, si suami pun bertanya manja “yang yang, masak apa hari ni yang?”.... senyap.. tiada jawapan...

Si suami merapatkan 1 meter kehadapan dan bertanya lagi “yang yang, masak apa hari ni yang?” masih senyap... tiada jawapan....

Si suami kehadapan lagi 1m dan bertanya “yang yang, masak apa hari ni yang?”.... pun tiada jawapan...

Si suami mula risau isterinya betul-betul dah pekak....ditanya lagi setelah menganjak 1m kehadapan “yang yang, masak apa hari ni yang?”......
Begitu lah seterusnya sehinggalah si suami berada betul-betul 1m di belakang isterinya... .
dia bertanya lagi “yang yang, masak apa hari ni yang?”..... masih tiada reaksi dari si isteri....

Si suami dengan lembut menyapa bahu isterinya dari belakang dan bertanya dgn nada memujuk “yang yang, dari tadi abg tanya masakan ayang.... ayang tak dengar ker?” .......
si isteri berpusing mengadap si suami dan menjawab lembut “ abg, dah 5 kali saya jawab saya masak mee goreng kesukaan abang”...

sumber : sini

Isnin, Jun 25, 2012

Cerpen : KISAH HATI...#48 - Episod Akhir

BAHAGIAN 47 | SELESAI

Assalammualaikum , ” bahunya dicuit membuatkan Arina tertoleh .

Zakuan ? Awak pun ada kat sini ? Bila sampai ? “ Arina tercengang-cengang . Seperti drama pula bila memikirkan peristiwa pagi ini . Sebentar tadi dia terserempak dengan kekasih lama. Sekarang Zakuan pula  di hadapan mata !

Saja saya buat kejutan untuk awak . Saya bertolak dari KL pagi-pagi tadi , ”  Zakuan tersenyum kacak . Eh , kenapa aku ni ? Tiba-tiba hari ini aku nampak Zakuan ni macam jejaka idaman ! Sebelum ni aku tengok dia biasa je ! Alamak , apakah yang telah melanda aku ni ?

Wajah Arina tiba-tiba merona menjadi merah . Hatinya menjadi tidak keruan . Tiba-tiba dia teringatkan kata-kata Zakuan malam tadi . Menjadikan dirinya semakin segan untuk bertentang mata dengan jejaka berkulit sawo matang itu .

Awak ok ke Rina ? ” Zakuan memandang ke arah gadis yang tiba-tiba malu untuk menatap wajahnya seperti selalu ketika berbual . Mungkin segan dengan pengakuannya malam tadi . Ya benar , dia berhasrat untuk memperisterikan Arina . Sudah lama dia ingin berbuat begitu . Cuma baru malam tadi hasratnya terluah . Kali ini dia tidak mahu mempersia-siakan peluang yang ada . Dia tidak mahu berputih mata jika Arina memilih untuk bersama orang lain kerana tidak tahu apa perasaan sebenar Zakuan kepadanya . Kerana tidak mahu mempersia-siakan peluang yang ada inilah dia bersungguh-sungguh memandu dari KL menuju ke Cameron seawal lepas solat Subuh pagi tadi . Dia ingin memberikan kejutan pada Arina . Dia mahu Arina tahu dia ikhlas . Dia mahu Arina tahu yang dia bersungguh-sungguh . Bukan sekadar berkata-kata !

Saya ok . Tapi .. ” tampak jelas gadis ini kelihatan tidak keruan . Arina seperti sudah lupa tujuannya ke ladang strawberi ini .

Awak segan dengan saya ? Atau awak tak suka dengan kata-kata saya di telefon malam tadi ? ” Zakuan masih mahu menduga . Arina membelakangkan jejaka itu . Wajahnya merah padam. Dia benar-benar segan dengan bekas pensyarahnya kini .

‘ Ah , aku suka dia ke ? Aku pun dah sayang kat dia ke ? ‘ Arina bermonolog sendiri .

Rina , kalau awak tak suka dengan apa yang saya cakap malam tadi , saya minta maaf . Tapi saya benar-benar maksudkannya , ” sambung Zakuan lagi setelah gadis itu masih berdiam diri .

Tak .. tak .. bukan Rina tak suka . Urmm .. Cuma terkejut , tak sangka .. dan .. entah .. macam-macam fikir .  Itu je , ” Arina menoleh memandangnya kembali .

Maknanya , Rina setuju kalau saya masuk meminang ? ”  wajah gadis cantik ini direnung sedalam-dalamnya . Arina kehilangan kata-kata buat kesekian kalinya .

Rina , ” Zakuan menggenggam jari-jemarinya erat . Cuba untuk meyakinkan gadis ini dia benar-benar ikhlas mahu memperisterikan Arina . Dan rasa ini bukan baru sehari dua , tapi sudah bertahun-tahun dia menahan gejolak rasa yang tidak keruan ini . Kalau Arina menolak , dia redha . Dia akan terima bahawa Arina tidak pernah sukakan dia . Tapi hari ini Arina tidah menolak , pada masa yang sama masih tidak menerima . Dia memilih untuk tidak menjawab pertanyaan itu menjadikan Zakuan benar-benar terseksa .

Zakuan , seharusnya sebagai seorang perempuan , Rina bahagia bila awak berniat begini pada Rina . Cuma .. ”   dan kata-katanya terhenti lagi .

Cuma apa Rina ? “ Zakuan segera mahukan jawapan . Arina diam . Suasana hening . Agak lama mereka begitu .

Cuma Rina takut jika Rina kecewa lagi . Itu sahaja . Rina tak pernah benci atau tak sukakan awak . Cuma Rina berhati-hati . Apa yang terjadi pada Rina sebelum ini benar-benar mengajar Rina untuk tidak mudah menerima cinta seorang lelaki . Sebab itu Rina diam malam tadi. Rina takut sangat-sangat kalau Zakuan pun macam lelaki yang pernah hadir dalam hidup Rina sebelum ini . Hanya sekadar untuk melukakan , mengecewakan ,” akhirnya terluah jua apa yang terbuku di dada Arina . Itulah yang punca dirinya menjadi kebal dan tegar untuk tidak mahu mengerti apa perasaan Zakuan kepadanya selama ini .

Zakuan menarik gadis ini rapat ke dadanya lalu dia memeluk gadis pujaannya ini erat-erat. Arina pula sekadar membiarkan . Arina memejamkan matanya . Cuba merasakan kedamaian di sebalik pelukan yang kemas dan menenangkan itu .

Saya ikhlas , Arina . Saya tidak bergurau . Saya bersungguh-sungguh . Saya harap awak sudi memberi saya peluang untuk membahagiakan awak . Mungkin ada lelaki lain yang pernah hadir dalam hidup awak sebelum ini dan melukakan perasaan awak , tapi percayalah ! Seboleh-bolehnya saya tidak akan melukakan perasaan awak , Arina , ”  bisik Zakuan perlahan namun jelas kedengaran oleh Arina . Arina berasa damai dan tenang . Dia membalas pelukan jejaka ini . Pelukannya juga erat . Ah , kenapalah tidak dari dulu ? Kenapa baru sekarang ? Kalau tidak sudah tentu hatinya tidak akan pernah terluka !

Tuhan tidak zalim , pada setiap dugaan ada kebahagiaan yang menanti , ’ kata-kata Yusnizah terngiang-ngiang di telinganya . Terima kasih sahabat ! Terima kasih Tuhan kerana akhirnya bahagia itu kembali menyinari hidupku ! Terima kasih Zakuan kerana akhirnya kau hadir untuk membahagiakan diri ini !

Hati ini masih ada namamu …
Jiwa ini masih mengharapkan cintamu…
Fikiran ini masih menyimpan setiap kenangan cinta kita , Zammir …
Lantaran itu adakalanya terlihat bayangmu berlegar di segenap ruang… kau sebut namaku…

Ternyata…cintamu masih berbekas di hati …
Namun… masih tidak dpt mengenepikan rasa curigaku…
Masih tidak dpt menghilangkan ketakutan yg pernah bertandang…
Masih tidak dpt mengusir penderitaan yg pernah menggila dlm jiwaku…
Masih tidak dpt melupakan betapa hancurnya hati ini tatkala dipersia-siakan…
Masih tidak mampu melenyapkan segala kesengsaraan yg pernah bersarang di minda , jiwa dan hati ini …

Maafkan aku kerana kembalinya hadirmu hanyalah sekadar melepaskan sepi….
Maafkan aku kerana sekadar melepaskan rindu…
Maafkan aku kerana sekadar ingin tahu sedalam mana cintamu lantaran diri ini sanggup kau persia-siakan…
Maafkan aku, Zammir…

Dan buatmu, Zakuan..terima kasih kerana kau ikhlas padaku..
Dan sesungguhnya inilah cintaku …
Cinta yang amat membahagiakan …
Cinta yang amat bererti …
Cinta yang terindah … tidak mungkin luput dari hati yang pernah kehilangan cinta …
Selamanya …


tamat..

Isnin, Jun 18, 2012

Cerpen : KISAH HATI...#47


Sebentar lagi dia akan keluar untuk membeli apa yang hendak dibawa pulang ke Johor . Sebelum itu dia bersiap-siap ala kadar . Dia tidak bermekap hebat seperti selalu ketika dia hendak ke pejabat . Hanya sekadar solekan nipis . Rambutnya tidak diikat kemas seperti selalu . Hanya dibiarkan rambut ikal yang sudah melebihi paras bahu itu lepas bebas . Selepas mencapai tas tangan dan kunci kereta , Arina meninggalkan bilik dan menuruni lift menuju ke lobi . Hasratnya ingin ke ladang strawberi . Jika bernasib baik , bolehlah dia memetik sendiri buah strawberi yang akan dibawa pulang ke Johor lusa nanti .

Reen nak ke mana ni ? Boleh Zammir teman ? ” ah , lelaki ini muncul lagi ! Arina mengusap dadanya terkejut .

Awak ni manusia ke hantu ye ? Tiba-tiba saja awak muncul ! Saya tengah bercuti . Saya tak mahu diganggu , bye ! ” Arina bersuara tegas lalu membuka pintu kereta .

Reen , ” Muzammir menahan gadis ini dari menutup pintu . Arina tidak memandang dan hanya diam seribu bahasa . Dia tidak mahu lelaki ini hadir lagi dalam hidupnya ! Cukup-cukuplah kau menyakiti aku, Zammir ! Ya , mungkin sewaktu di awal perpisahan dahulu aku benar-benar mahukan kau kembali dalam hidup aku .. tapi bukan sekarang ! Kehadiran kau sudah tidak memberi sebarang makna lagi buat aku !

Reen .. kita bincang ok ? ” pujuk lelaki ini lagi .

Tiada apa lagi yang nak dibincangkan Muzammir Amri . Kalau nak bincang , kita sepatutnya bincang lebih kurang hampir 4 tahun yang lepas . Tapi you dah buat keputusan untuk berpisah . Jadi , tak eloklah kan nak bincang-bincang semula ni ? Sorry , I really have to go ! ” Arina menarik pintu keretanya kuat . Tidak dihiraukan muka lelaki itu yang berkerut menahan kesakitan tangannya akibat tersepit di pintu kereta yang ditarik kuat oleh Arina sebentar tadi .

Padan muka ! ” Arina mengomel sendiri sambil meninggalkan kawasan letak kereta hotel menuju ke ladang strawberi di bawah . Ah, apalah sangat kesakitan itu jika dibandingkan dengan kelukaan dan kekecewaan yang lelaki itu berikan sebaik sahaja mereka berpisah! Sedikit pun Muzammir tidak memberi diri mereka peluang untuk memperbaiki hubungan mereka. Malah dia mengambil jalan mudah menyingkirkan Arina dan memilih untuk bersama orang lain tanpa memikirkan perasaannya walau sedikit pun!

Bukan aku kejam, Zammir..aku Cuma tidak mahu kau lukai hati ini lagi. Cukuplah sekali itu sahaja berkali-kali kau sakiti hati ini! Walaupun hati ini belum dimiliki lagi buat kesekian kalinya, takkan pernah ada ruang lagi untuk lelaki yang bernama Muzammir Amri. Dan ianya muktamad!

Lebih kurang 15 minit kemudian , dia sampai di Strawberry Farm . Arina meletakkan keretanya di bahu jalan dan mula menuruni bukit yang landai menuju ke ladang strawberi itu . Pada masa yang sama , telefon bimbitnya berbunyi . Ah , siapa pula kali ini ? Hendak bercuti pun tak senanglah !

‘ Zakuan ‘ tertera di skrin telefonnya . Arina berkira-kira hendak menjawab atau tidak . Dari tadi tidak putus-putus lelaki ini menghubunginya . Apa yang penting eh ?

Hello , ” akhirnya dia menjawab juga panggilan Zakuan .

Rina , awak ok ke ? Kenapa lambat sangat jawab telefon ? ” suara Zakuan di hujung talian tampak risau .

Saya mandi tadi . Saya tau awak call , tapi ..

Lupa nak call balik ? ” sambut Zakuan seperti sudah tahu apa alasan gadis ini .

Tu la sebab mak saya pun telefon tadi , tu yang lupa , ” Arina menyisir ramburnya seolah-olah Zakuan berada di hadapannya .

It’s ok . Awak kat mana ni ya ?

Saya kat ladang strawberi . Baru je sampai ni .  Kenapa ?

Oh , awak tunggu sekejap . Nanti saya telefon awak balik , ” Zakuan terus memutuskan talian . Apa sajalah lelaki yang seorang lagi ini ?

Arina mengiyakan sahaja lantas kembali menuruni ladang strawberi itu . Wah , nasibnya kini baik ! Tidak seperti sebelum ini , tidak dapat memetik strawberi yang masak ranum kerana ramai pengunjung tatkala cuti sekolah ! Segar-bugar matanya melihat buah-buah strawberi yang masak ranum . Dan hatinya kembali damai ...



Sabtu, Jun 16, 2012

Cerpen : KISAH HATI...#46


Reen , dah tak kenal Zammir lagi ? ” pemuda itu menyoalnya tenang . Arina menjadi tidak keruan . Dia agak menggelabah dan berusaha untuk tidak memandang jejak itu . Bertahun-tahun aku cuba melupakan kau , Zammir . Mengapa hari ini kau terpacul di sini ? Aduh !

Err.. I got another things to do . I see you then , ok ? ” cepat-cepat Arina meminta diri . Namun Muzammir lebih pantas mencapai tangannya .

Please Zammir . Kita dah tak macam dulu . Tak perlu awak nak tahan-tahan saya macam ni ok ?  Saya pergi dulu . Assalammualaikum , ” Arina menarik tangannya kembali pantas dan segera berlalu pergi . Muzammir menghantarnya pergi dengan sebuah pandangan . Ternyata gadis itu sudah tidak mahu bertemunya lagi . Perbuatan silamnya amat melukakan hati Arina . Maafkan Zammir , Reen . Kalaulah Zammir dapat putarkan kembali masa yang ada , takkan Zammir lakukan kesilapan begini !

Arina menghempas dirinya ke atas tilam . Kenapa dia juga ada di sini ? Macam mana dia boleh ada di sini ? Arina meraup mukanya resah . sesungguhnya selama ini dia mengharapkan lelaki itu kembali dalam hidupnya . Tapi mengapa bila lelaki itu di hadapan mata , dia menjadi tidak tentu arah dan berlalu pergi ? Ah , bodohkah aku ? Atau sebenarnya lebih baik begini ?

Arina mencapai tuala dan memenuhkan tab mandi dengan air suam . Tidak lama kemudian dia merehatkan dirinya sambil memejamkan mata . Fikirannya menerawang jauh entah ke mana . Muzammir Amri , kau dah lukakan hati aku ! Perasaan aku yang ikhlas kepada kau ! Kenapa kau kembali lagi ? Kenapa ?

Lama dia begitu . Air dalam tab yang pada mulanya suam dan menghangatkan kini sudah beransur menjadi dingin seperti salju . Arina membilas dirinya dan kembali ke tilam . Dia melihat skrin telefon bimbitnya . Terdapat panggilan yang tidak dijawab . Arina pantas mendail semula .

Mak , orang mandi tadi . Kenapa ?

…..

Tak , tak kerja pun . Cuti ,

….

Memang nak balik ke Segamat tapi lusa ,

…..

Ok , mak . Nanti jumpa eh ? I love you ! ” lafaz Arina manja . Dia memang jarang berhubung dengan ibunya . Namun itu tidak bererti hubungan mereka tidak mesra . Ah , ada baiknya dia pulang ke kampung . Percutiannya di sini sudah tidak aman lagi ! Muzammir telah mengganggu ketenangan yang baru hendak menyinggah di hatinya .

Dia melihat lagi satu panggilan yang tidak dijawab sebentar tadi . Hurmm..perlukah aku menghubungi Zakuan kembali ? Ada urusan apa dia menghubungi aku pagi-pagi begini ?

Hai lah Arina , dah ada yang suka , kau tak mahu pandang . Yang sudah sakitkan hati kau berkali-kali kau kenang-kenang ! ‘ detik hatinya membuatkan Arina tersenyum sendiri .