Isnin, Mei 14, 2012

Ciri suami yang hebat mengikut Ustaz Azhar Idrus..



  1. Solat fardhu cukup 5 waktu.
  2. Ada kerja gaji RM800 - RM1500 ke atas, boleh bayar rumah sewa..boleh beli beras..boleh isi minyak kenderaan..boleh hantar ke tempat kerja. Nafkah zahir boleh bagi..bukan nafkah batin aje tau!
  3. Ada kenderaan : motor kapcai dah cantek..honda EX% orait sangat la tu dengan 2 helmet. Basikal pon boleh..tapi penat kayuh kalau dari Bangsar ke KLIA. Sebaik-baiknya kereta, sebab nanti nak bawa isteri yang mengandung ke klinik setiap bulan.
  4. Lulus ujian fardhu 'ain sekolah rendah. Maknanya boleh mandi wajib dengan baik dan boleh ajar isteri mandi wajib dengan betul..apatah lagi mandi-mandi yang lain.
  5. Boleh baca al-Quran walaupun setakat 'alif' 'baa' 'taa' sampai surah 'Iqra' Bismirabbikallazi Khalaq'
  6. Jenis lurus, baik & hati baik serta tidak menipu. Tak adalah sampai menipu kata nak pergi Mydin tapi pergi megorat jiran taman sebelah.
  7. Dia paham kamu, kamu paham dia. Paham jiwo gitu. Serasi bersama. Berbeza tapi boleh masuk.
  8. Gedik joget-joget pun depan bini dan anak-anak je. Depan orang lain sopan santun gitu.
  9. Jenis tak cemburu buta sangat. Cemburu macam ni ok, "Ehemmmm...ramainya kawan lelaki kat ofis..Jangan sampai lupa abang tau.."
  10. Belajar setakat PMR pun takpe, janji cara dia fikir tu matang dari yang belajar PhD.
  11. Kalau dia jenis diam takdelah sampai orang kata tak bergaul dengan manusia lain. Kalau dia banyak bercakap pun takdelah sampai dia mengata-ngata orang lain.
  12. Malas juga ke masjid, tapi dia pergi gak dalam sehari tu 2x sekurang-kurangnya Maghrib dan Isyak.
  13. Walaupun tidak kerap ke kuliah agama, tapi bila tengok Youtube Ustaz Azhar Idrus ngajar tu sampai terlupa nak tengok bola. Jika ada kuliah di masjid muka dialah ada di antara orang-orang kampung.
  14. Boleh susah senang bersama. Kalau isteri menangis, dia tolong riba isteri dan tenangkan. Kalau isteri sakit, dia tolong jaga dari malam sampai pagi.
  15. Jenis senyum sokmo.
  16. Tak tengok sangat awek cun..dok tengok bini dia je walaupun bini dia tak cun,, {Tak cun takpe, boleh tutup lampu!}

P/S : Macamana??Adakah anda tergolong dalam kategori suami / calon suami yang hebat??Renung-renungkan dan selamat beramal! =)

4 ulasan:

Eny Yusnizar [Nak balas komen]berkata...

Menarik dan suka baca ni :)

Azura Mendezz [Nak balas komen]berkata...

@Eny Yusnizar : pesanan yang ringkas..padat dannn penuh erti..
kan?? =)

OdahOne OdahOneBizz [Nak balas komen]berkata...

hoho...best baca benda ni sure ramai lelaki yg terkedu bila baca

Azura Mendezz [Nak balas komen]berkata...

@OdahOne OdahOneBizz : Tu la...lelaki nk demand calon isteri kene pandai masak la...mengaji khatam la..apa la..
sekarang kita pon demand yg sama..
paling penting bole jd imam..
amacam??kerass kot??
hihihihi!!! =P