Khamis, Jun 14, 2012

Cerpen : KISAH HATI...#45


Arina turun ke lobby hotel untuk menikmati sarapan pagi . Suasana pagi di Tanah Tinggi Cameron ternyata sangat dingin dan mendamaikan . Udara yang segar meredakan rasa gundah yang bersarang di hatinya . Ingatannya terarah kepada Zakuan . Apa maksud kata-katanya pada malam tadi ? Arina tidak pasti apa perasaannya pada Zakuan kini . Biarpun mereka berhubung kembali beberapa bulan lepas sejak terputus hubungan dari kampus , mereka baru rapat beberapa minggu yang lalu . Bagaimana Zakuan begitu pasti dengan perasaannya kepadaku ?

Arina meneguk teh o panas di cawan . Fikirannya menerawang jauh . Sangat jauh . Dia cuba mengimbas kembali pertemuannya dengan Zakuan . Sewaktu di kampus hingga kini .  Pada waktu bilakah mereka menjadi sangat rapat hingga Zakuan boleh jatuh cinta padanya ?

Do you have any idea how and why did us met again Arina ? ” persoalan dari Zakuan itu menerjah fikirannya kembali .

How ? Why ? “ Arina seperti kebingungan .

Sebab saya dah lama cuba untuk cari awak semula selepas awak habis belajar . Sebelum saya ke luar negara . Tapi saya tidak berkesempatan . Sebab itu saya cuba cari awak semula sekembalinya saya ke tanah air . Saya tak tahu kenapa . Tapi hati saya berdetik menyatakan saya perlu cari awak, Arina, ” kata-kata Zakuan terhenti di situ seketika .

Dan percayalah , saya sangat gembira bila saya dapat jumpa awak semula . Saya sangat-sangat bersyukur . Saya ingin awak tahu apa yang saya rasa , tapi saya tahu jika semua ini terlalu cepat , awak mungkin tidak boleh terima , ” sambung jejaka itu lagi tidak lama kemudian . Mungkin agak sukar untuk dia menyusun kata-kata memandangkan mereka sedang berbual di telefon . Bimbang jika Arina memutuskan talian jika semuanya kedengaran terlalu mendadak .

Ya-Allah ! Apa yang harus aku lakukan ? Bagaimana jika Zakuan juga seperti Muzammir? Aku benar-benar takut jika semuanya berulang kembali ! ‘ hati Arina merintih .

Bercutikah ? ” sapa satu suara mengejutnya dari lamunan . Arina mendongak melihat gerangan empunya suara . Speak of the devil !!! Ya-Allah ! Apa dia buat di sini ?


0 ulasan: