Isnin, Februari 06, 2012

Runtuhnya Sebuah Dosa..

Sempena Maulidur Rasul ni banyak jugak eh drama-drama yang penuh pengisian Islam..suka Cik Mendezz menontonnya..kalau sinetron-sinetron indon dan Filipina juga Amerika Latin tu diganti dengan drama-drama macam ni kan bagus??Secara tak langsung generasi kita yang dok khayal dengan hiburan semata-mata sekurang-kurangnya terisi juga jiwa mereka dengan pengetahuan yang sebegini. Bukannya apa..Cik Mendezz sedih juga melihat generasi sekarang..mereka memang akalnya bijaksana..tapi kebanyakannya berjiwa kosong kerana ibu bapa mereka sendiri lebih mementingkan pengisian ilmu dunia dari ilmu akhirat. Sebab tu macam-macam gejala sosial yang tidak terjangkau alak fikiran kita berlaku pada masa kini..hinggakan guru-guru sekolah kalau setakat anak murid mengandung ke apa ke..dah tak kisah dah..dah lali..cuba kita masa zaman sekolah dulu..ado??Nampak cikgu disiplin dengan rotan panjang dah berterabur lari tak cukup tanah. Setiap kali nak buat perkara jahat..teringat pesanan ustaz/ustazah..jadinya, fikir banyak kalilah sebelum nak buat perkara-perkara tak elok..

Berbalik pada drama Runtuhnya Sebuah Dosa yang Cik Mendezz tonton tadi. Drama arahan Erma Fatima yang berkisarkan kisah berbeza dua buah keluarga sebelum dan selepas menghadapi bencana keruntuhan tempat tinggal mereka. Memang sangat-sangat menginsafkan melihat pembawa-pembawa watak seperti Datuk Aziz Singgah, Beto Kusyairi, Remy Ishak, Tizz Zakiah, Azizah Mahzan, Datuk Rahim Razali dan beberapa watak lain yang Cik Mendezz tak berapa kenal..hehe..

Dari kisah itu kita sendiri dapat membezakan bagaimana perbezaan pengetahuan dalam agama memberi impak cara mereka menerima sesebuah musibah. dan sejujurnya Cik Mendezz memang tak boleh blah sungguh la dengan kekasih baru Tiz Zakiah yang datang terus meratap meratip macam orang tiada arah tu..rasa kalau Cik Mendezz la yang koma kat situ memang Cik Mendezz nak sedar awal sebab nak lempang jek  mamat tu lelaju..aduhhhaaiii~~  tak boleh dibuat laki langsung bak kata mak-mak kita!Kehkehkeh!

Bila difikir-fikirkan balik..kalau generasi sekarang pun dah macam ni parahnya perangai..macamanalah zaman anak-anak Cik Mendezz nanti..kot la esok-esok dapat incik suami pun ala-ala nak modern style je..uhhh~~ risoo teman!Biarlah kurang harta..jangan kurang akhlak. Biarlah juga tiada pangkat tapi janganlah tiada agama..Cik Mendezz sendiri yang sekolah agama dulu pun ada masa tersesat jalan..hilang arah tuju..bagaimana pula yang tiada asas agama langsung??Ke mana arah mereka hendak kembali jika jalan itu tidak pernah diketahui??Nauzubillah..semoga semuanya akan baik-baik sahaja..semoga generasi-generasi kita yang bakal mendatang akan lebih diberi penekanan dalam pengisian jiwa..pengisian rohani..bukan duniawi semata-mata..Amin.. =)


0 ulasan: