Khamis, Februari 02, 2012

Spontaneous Thursday.. #45 - (✿◠‿◠) Kisah couple (✿◠‿◠)

Lelaki : Awak..boleh jadi awek saya??Saya berkenan sangatlah kat awak. Bagi saya..awak perfect!

Perempuan : Ok, boleh je..tak ada masalah. Couple ke??

Lelaki : Err..kalau dah minta jadi awek, maknanya couple la tu kan??

Perempuan : Ok. Bila nak kahwin??

Lelaki : Err.. boleh tak tunggu saya habis belajar dulu tahun depan..Lepas tu tunggu saya dapat keje stabil dulu. Dalam 3 tahun, Insya Allah..

Perempuan : Ok. Kita putus sekarang jugak.

Lelaki : Eh..kenapa??

Perempuan : Kerana tiga sebab.

SATU, awak ajak saya bergelumang dalam dosa untuk tiga tahun tanpa akad nikah yang sah. Tiada jaminan awak takkan jumpa saya, sentuh saya dan hal-hal berkaitan. Dalam 3 tahun itu kita akan bercakap hal sia-sia tentang soal hati yang tiada berkesudahan. Nanti ada yang terluka. Saya tak nak hati saya terluka. Saya pun tak nak hati awak terluka.

DUA, Kalau tak bersedia nak kahwin kenapa terburu-buru nak jalin hubungan??Sedangkan kahwin ni spesifiknya adalah untuk mereka yang betul-betul bersedia zahir batin, agamanya, ekonominya walaupun tidak kaya dan dari banyak sudut. Restu ibubapa juga perlu difikirkan sama.

TIGA, lelaki yang beragama tahu bahawasanya ini bukan caranya. Sabar. Tahajjud banyak-banyak. Istikharah rajin-rajin. Taubat selalu. Muhasabah sentiasa. Ubah slow-slow. Lelaki beragama takkan beri harapan palsu dengan bermain perasaan, masa dan waktu. Jangan letak harapan seandainya hati tidak yakin. Jangan beriharapan pada yang mudah menyerap harapan. Hati wanita ni macam gelas kaca, mudah pecah. Bila terluka, susah nak rawat balik. Jangan ada niat nak kahwin je, tapi tindakan ke arah itu tidak ada. Boring. Cari calon nak cuba-cuba macam cuba pakaian. Tak sesuai yang ini, ambil yang lainlahhh..

Lelaki : Emmm...tapi daya tetap nak awak. Dah bertahun-tahun tunggu awak.

Perempuan : Mohon padaNya andai hatiku yang kau pohon..Bila dah bersedia, cuba cari saya balik. Tapi ini bukan janji atau beri harapan. Jika saya masih belum berpunya, datang minta dengan mak ayah saya terus. Bincang dengan diaorang. Assalammualaikum.

Lelaki : Waalaikumussalam.

Pendapat peribadi Cik Mendezz : Hurm..memang betullah..ramai lelaki sekarang suka berniat untuk berkahwin..tapi niat ke arah itu tiada. Sudahnya pasangan kekasih lebih banyak bertengkar apabila membincangkan jaminan dan masa depan. Bukan kah lebih baik memulakan perhubungan setelah bersedia..bukan sekadar janji-janji yang masih diri sendiri tidak tahu ianya bakal tertunai atau tidak??Apa guna berjanji jika ia hanya untuk dimungkiri??Melukakan adalah perkara mudah..tetapi yang terluka tidak terperi sakitnya!

sumber : Facebook

0 ulasan: