Ahad, Februari 26, 2012

Sektor Kerajaan VS Sektor Swasta..SBPA..Kek..dan macam-macam lagi!

Terlebih dahulu sebelum memulakan entry, Suka Cik Mendezz ingatkan ini adalah pendapat/luahan peribadi dan tidak berunsurkan politik ataupun mana-mana kesatuan yang berkenaan!Hehe!

Di sana sini tengah sibuk bertiup pasal keputusan SBPA..perbincangan isu ini yang sudah berlangsung dan tertangguh perlaksanaannya sejak Jan2012 begitu menguji kesabaran para penjawat awam. Terutama sekali mereka yang menjawat jawatan yang rendah (N1 - N17). Mana taknya..gaji belum naik..belum selaras apa pun harga barang dah naik mencanak-canak. Sampai nak beli barang dapur sekarang ni pun dah tak boleh suka-suka nak capai..semuanya kena bersukat..semuanya kena berhemah. Ada juga yang bukan sekadar berhemah..tetapi ikat perut!

Masing-masing mengeluarkan pendapat. Ada yang suka..ada yang tidak berpuashati..Cik Mendezz sendiri masa tandatangan borang opsyen SBPA sebelum ini berasakan ketidakadilan yang sangat ketara..hendak menangis pun ada..mana tidaknya..gaji pokok kami disamakan dengan junior kami. Memang sampai rasa nak berhenti kerja..dan nak kembali ke sektor swasta dan bekerja dengan penuh hardcore macam dolu-dolu. Hehe! Nampak sangat merajuk kan??

Sedikit sebanyak Cik Mendezz berharap cadangan dan perjuangan SBPA diharapkan berjaya..kos sara hidup di ibu kota Kuala Lumpur yang kian mendesak sudah tidak mampu dinikmati dengan serba-selesa lagi. Tidak perlu lah Cik Mendezz terangkan dengan lebih lanjut luahan hati yang berbuku ni..hanya yang melaluinya sama-sama yang akan faham mengapa penjawat awam begitu terdesak untuk meminta kenaikan gaji sebegini.

Kita sedia maklum bahawa CUEPACS adalah salah sebuah organisasi yang memperjuangkan kepentingan anggota sektor awam dengan berkesan secara berterusan. Maknanya siapa CUEPACS ni??Yes..pejuang hak penjawat awam/sektor kerajaan. Akan tetapi ada juga yang menganggap CUEPACS memperjuangkan hak pekerja bawahan semata-mata hingga mempersoalkan mengapa CUEPACS tidak memperjuangkan nasib pekerja sektor swasta.

Cik Mendezz sendiri sebelum berkhidmat dalam sektor kerajaan..bertahun-tahun jugalah berkhidmat dalam sektor swasta. Bermula sebagai pembantu peribadi selama setahun di sebuah syarikat penerbitan, diikuti pengalaman 3tahun sebagai eksekutif dalam precurement/purchasing di sebuah syarikat multi business, dan setengah tahun sebagai pegawai khidmat pelanggan di syarikat penyiaran "Macam-macam Ada" . Kemudian barulah menginjak langkah ke sektor kerajaan. Kenapa pilih sektor kerajaan biarpon sektor swasta menjanjikan kemewahan pada Cik Mendezz??Hanyalah satu..biarpun rezeki itu ditentukan Tuhan, pada masa yang sama Cik Mendezz juga tidak mahu mengecewakan ibu bapa yang berharap sangat agar ada anak mereka yang kerja kerajaan. Maka menurutlah saya berhenti dari sektor swasta dan memulakan khidmat dalam sektor kerajaan. Saya tinggalkan kegemilangan itu dan memulakan dari bawah sekali lagi.

Apa yang Cik Mendezz ingin kongsikan disini, ya, bekerja dalam sektor swasta memang memerlukan ketahanan mental yang sangat tinggi..persaingan sangat sengit..berlumba-lumba kita berusaha mempertonjolkan prestasi terbaik kita kepada majikan kita kerana kita tahu, majikan kita di hadapan mata..kita akan terus dinilai oleh jabatan pengurusan sumber manusia tempat kita dan ganjaran yang diberi adalah sangat-sangat setimpal dan ianya berlaku dengan kadar segera. Kenaikan gaji tahunan, bonus tahunan, bonus prestasi kerja, percutian syarikat dan pelbagai insentif lagi diberikan bergantung kepada prestasi syarikat setiap tahun. Dan kenapa semua ini mudah??Ya..kerana majikan kita yang mementukan berapa kita berhak dan patut dapat berada dihadapan mata. Dia yang mengeluarkan wang syarikatnya untuk membayar pekerja-pekerjanya. Mungkin dia seorang Datuk..atau Dato'..atau mungkin juga Tan Sri..dan mungkin juga seorang yang tidak mempunyai gelaran. Tapi dialah yang menentukan apa yang anak-anak buahnya akan dapat setimpal dengan komitment mereka di syarikat yang dia usahakan.

Berbanding setelah bertukar ke sektor kerajaan. Sistem perkhidmatan menjadi berlapis-lapis berbanding berada di sektor swasta. Biarpun komitment kerja adalah sama seperti sewaktu bekerja di sektor swasta, tetapi kita dinilai oleh pelbagai peringkat..pelbagai aras penilaian..peperiksaan sudah tentu..KPI..NKRA..SKT..dan macam-macam lagi biarpun sudahnya yang sampai kepada majikan teratas kita iaitu Perdana Menteri mungkin hanyalah carta ringkas sesebuah kementerian tentang prestasi kerja - MENCAPAI/TIDAK MENCAPAI SASARAN KERJA TAHUNAN.

Apabila sistem perkhidmatan menjadi berlapis-lapis, ibarat kita membawa secawan air yang penuh beribu batu jauhnya. Apabila kita sampai di penghujung, adakah masih airnya penuh atau mungkin sudah kurang atau habis langsung??Mungkin pada awal perjalanan airnya sangat sejuk dan nyaman tapi apabila sampai ke destinasi ia sudah menjadi suam dan tawar..itu metaforanya apabila bekerja di sektor kerajaan. Jadi penilaian secara telus mungkin sukar biarpun tidak mustahil.

Kenapa ramai penjawat awam golongan bawahan yang berasa kecewa dengan SBPA pada peringkat awal perlaksanaannya??


Kita lihat kek ini..ibaratkan ia adalah bonus untuk setiap pekerja sebuah organisasi. Bagaimanakah cara ia dibahagikan supaya ianya adil dan saksama??Adakah majikan mendapat manisnya (ising) sementara pekerja hanya mendapat kek semata-mata??Mesti tampak tidak adil bukan??Atau apakah majikan yang berada di atas itu mengambil 1/3 daripada keseluruhan kek dan selebihnya baru dibahagikan kepada pekerjanya yang ramai??Atau lebih bahagia semuanya jika kek ini dipotong-potong samarata untuk semua ahli organisasi di semua peringkat agar sama-sama merasa yang sama banyak agar tiada rasa cemburu dan irihati pada hari kemudian??



Apakah kek yang diibaratkan bonus sebanyak ini layak dikongsikan oleh 4000 golongan atasan??


Berbanding kek yang sebanyak ini dikongsikan oleh 1.3juta penjawat awam golongan bawahan??

Sekarang ini mengertikah kenapa SBPA ini memerlukan penambahbaikan??Mengapa ia mendatangkan kemarahan hampir semua golongan bawahan sektor kerajaan??Sekarang kamu faham bukan??

Harapan Cik Mendezz..pada 12 Mac 2012 nanti, pengumuman Perdana Menteri kita Dato' Seri Najib Tun Razak adalah pengumuman yang membahagiakan dan memuaskan hati semua pihak. Semoga penambahbaikan itu bukan setakat untuk sesetengah golongan, tetapi merangkumi segenap lapisan perkhidmatan kerajaan Malaysia. Insya Allah.. =)

0 ulasan: