Jumaat, Ogos 12, 2011

"Wa bukan Ah Long!!Wa cuma mau tolong maaa~~ "

Macam pernah dengar jek dialog tu kan??Isu Ah Long ni bukannya perkara baru..dah lama..biar macamana pon kekangan & pihak berkuasa berusaha utk membanteras..ianya masih sukar utk dibendung..Pelbagai cara promosi & taktik perniagaan yg mereka gunakan demi mendapat mangsa utk dihisap wang ringgit mereka tanpa belas kasihan!Dan tau x apa yg lebih menyedihkan??Peminjam ini rela!Sangat rela dgn syarat yg ini.. 

"Siapa suruh pinjam??"ohhh..memang..xde siapa pon yg suruh pinjam..tapi bayangkanlah anda seorg pekerja swasta..yg secara tiba2 mengalami kejatuhan/krisis kewangan yg serius..tambahan pula ada anak isteri yg masih perlu diberi makan..peluang kerja baru masih tidak ketemu..ke mana kah hala tuju anda??Prosedur bank sudah  terang2 menyebelahi kakitangan kerajaan semata2..utk kakitangan swasta prosedurnya sgt ketat &kadangkala seperti tidak ada peluang pun utk meminjam..bila bank dh tolak mentah2 permohonan kita..sudah tentu la apa yg kita nampak hanyalah bank2 segera yg iklannya bertampal merata2..

Petikan Metro 12/08/2011

Ini pandangan peribadi Cik Mendezz..sebelum menjadi kakitangan kerajaan, Cik Mendezz bertahun2 bekerja dalam sektor swasta..Apa yg Cik Mendezz tahu jika inginkan wang lebih Cik Mendezz perlu keje lebih masa..itu sahaja jalannya..sebab Cik Mendezz xlayak nak buat pinjaman bank..pd masa yg sama tuntutan kehidupan waktu mula2 datang KL adalah sgt tinggi..semuanya duit..duit..duit..no Ah Long ok??Xmampu nak lari kuat2 kalo kene kejar!!Hehe! =P

Tetapi ada juga kawan2 yg berani pinjam duit kt ah long.."Ini lah bank kita..kalo ko nak harap yg Berhad2 tu xpayah la ye??"sebab mereka tahu dgn gaji mereka sebagai pekerja swasta bank xkan meluluskan pinjaman mereka dgn mudah!Sedangkan dgn gaji yg sama itu xde masalah utk kakitangan kerajaan membuat pinjaman sehingga RM50,000 drpd institusi perbankan yg sah!

Salah siapa??Institusi perbankan ke??Atau pon Ah Long??Atau pon kita sendiri??Pada pandangan Cik Mendezz..mereka2 yg sanggup pinjam ah long ni sebenarnya xde lah terdesak sgt pon nk meminjam sebenarnya..Cuma tidak mahu hidup secara bersederhana..level executive tp mahukan cara hidup pengarah syarikat..guane??

Cuba kita tgk2 situasi org yg baru buat loan..even hutang yg sepatutnya telah dilangsaikan..mereka masih boleh nk beli perkara2 yg ternyata sebuah kehendak..bukan keperluan..menjadikan apa yg tidak patut/perlu menjadi perkara wajib dlm diari kehidupan mereka..bila masalah dah paras hidung..dh mula lemas dgn hutang yg xketahuan puncanya..mula la berfikir utk lari dari masalah yg dicarinya sendiri!Yg jadi mangsa??Anak bini..mak bapak yg xtau apa2..apa lah salah mereka??Hurmmm~~

Ah Long xkn wujud jika tiada permintaan..jika tiada yg mencari..jika tiada yg merayu..prosedur utk dgn ah long adalah sgt mudah..hanya 30minit..siapa tidak tertawan??Hehe!Berbanding dgn institusi perbankan yg mengambil masa sekurang2nya 2 minggu??Tetapi apakah kerana prosedur yg memakan masa itu menjadikan kita mudah percaya dgn tawaran ah long??Atau mungkin juga kerana merasakan lari dr ah long lebih mudah dr lari dr bank??Owhh no..maknanya mmg dh plan siap2 la hanya mahu pinjam..tp xmahu bayar..duit yg dapat pon utk bsuka ria..bukan ditanakkan supaya hasilnya berganda..alahaiii~~ sape yg susah dikemudian hari??Bukan peminjam sahaja..polis pon susah oi..nk jaga korg dr kene parang dgn ah long lg..dgn nk banteras ah long lg..ms pinjam dulu pandai plax xmo bgtau polis..dh kene pelangkung segala bagai dgn ah long bru reti nk report!Yappedaa~~~




Nak cerita panjang2 pasal ah long ni sampai bila2 xkn habis..jadi pesanan Cik Mendezz..jika dh ready nk tuko cat kereta selalu..dh ready nk pindah uma selalu..dh ready anak bini lari..mak bapak xngaku anak..dh ready nk masuk acara lari pecut xpandang kiri kanan..silalah berhutang dgn ah long!Tekanan perasaan tahap maksimum dijamin!ADA BERANI??Wa tatak belani oooo~~


P/S : Ex-housemate Cik Mendezz dulu pon penah pinjam ah long..mengamuk sakan Cik Mendezz..risau la mcm2 jadi..nasib baik la dh xdok sama..kalo x..mungkin jadi mende lain plax kot??Pheww~~

10 ulasan:

rudy_nizam [Nak balas komen]berkata...

betul la tu... mslhnya org kite terllu nk sgt hidup memlebihi had kemampuan...

biar papa asal bergaya... huhu kene gak muhasabah diri sendiri ni... hehehe

Azura Mendezz [Nak balas komen]berkata...

@rudy_nizam : Ada yg ckp.."Ko xkn paham!!"
Sape nak paham kalo gaji kerani nk hidup cam bos??
Adoiii!!!

Odah + One = OdahOne [Nak balas komen]berkata...

kalo xde duit sgt just pnjm kat kak long or abg long & pak long & mak long dulu xpyh pnjm kat ah long nnti hari2 menangis melolong...hoho...mau tolong kasi potong

wany azmy [Nak balas komen]berkata...

betul2...selalunye pekerja swasta keistimewaan mereka kurang berbanding y keje gov...pinjam bank? makkk aiii...complicated...ntah dpt ntah tdk...skang ad guk pihak koperasi offer pinjaman kt swasta p syarat2nyer ketat kot...at last...ah long la jwbnyer...p lw gov pinjam ah long pe cer plak? hehehe

Azura Mendezz [Nak balas komen]berkata...

@Odah One = OdahOne : Tau xpe Odah..biar la bersusah payah cari duit sendiri dpd bsusah payah nak lari dr ah long!
Parah oiii~~

Azura Mendezz [Nak balas komen]berkata...

@wany azmy : Itu tandanya dia mmg spesis tau pijam jek la..
tp xtau bayar!
hampess tau spesis2 ni..

aku [Nak balas komen]berkata...

wa bukan along...wa angah saja..haha.

bia penat keje,jgn penat kena kejar dgn itu org..hihi
btw,nice blog too!keep in touch ya! :)

Azura Mendezz [Nak balas komen]berkata...

@aku : I kak long..bukan ah long..
hehe!
Btol la..biar pon cepat kurus men kejo2 ni..
xpeee lah..yes dear..
wil keep in touch! =D

mykhalis [Nak balas komen]berkata...

itula.. bank punya pasal.. kalau along berani tanggung risiko..takkan bank tak berani..betul tak?

Azura Mendezz [Nak balas komen]berkata...

@mykhalis : Bank berani bg kad kredit & isytihar muflis jek!
lain2 xberani dh skrg..
hehe!