Rabu, Disember 07, 2011

Terlintas Di Fikiran.. #3 - Melepaskan "Azmi" saya..

Terlintas di fikiran #2 : Terlintas di fikiran #4


Hati Cik Mendezz sudah lama memendam rasa..hari demi hari..hinggalah kemuncaknya semalam..luka itu menjadi sangat-sangat menyakitkan hingga sudah tidak tertanggung lagi..sudah puas memujuk hati..sudah puas memahami..namun ternyata dia bukan untuk saya. Mujurlah slot Tentang Dhia banyak mengajar Cik Mendezz tentang pengertian sebuah cinta. {even Cik Mendezz ni tidak lah seanggun Dhia yang comel berdentum tu!}

Dalam slot Tentang Dhia..Azmi menyayangi Dhia sepenuh hati..jiwanya penuh dengan Dhia..namun, ketentuan Tuhan menyatakan mereka tidak ditakdirkan untuk bersama..pelbagai rencam dugaan yang mereka alami hingga menjelang hari perkahwinan mereka..dan akhirnya mereka mengalah..mereka sedar..mereka tiada jodoh..biarpun rasa cinta mereka amat sarat dan dalam..

Begitulah rasa saya pada "Azmi" saya..sangat sarat dan dalam..hingga saya mampu menutup mata biar berkali-kali dia melakukan kesilapan..dan menyakiti hati ini secara sedar ataupun tanpa sedar..namun..setelah sekian lama..saya kene bangun..dan bangkit! "Azmi" saya ada kehidupan dia sendiri..dia bukan milik saya..dan biar pun luka itu sangat mencarik-carik perasaan saya..hingga saya sudah tidak mampu menangis..saya perlu tinggalkan dia..apa guna mempertahankan sesuatu yang tidak pernah ada??Apa guna memujuk hati bersangka baik sedangkan semua yang menyakitkan makin hari makin sengaja dia lakukan seolah-olah tidak berperasaan??

"Azmi" saya sudah tidak menjadi seperti Azmi yang dicintai Dhia."Azmi" saya tidak dipenjara..tetapi dia memenjara saya dengan janji-janji yang tidak tertunai. "Azmi" saya tidak pernah dianiaya..tapi dia menganiaya perasaan saya yang dia sendiri tagih dan rayu untuk diberi peluang sebelum ini."Azmi" saya berasa sangat kebal hingga merasakan apa jua yang dia lakukan takkan mampu membuat saya melangkah pergi!Kejamkan "Azmi" saya??

Bukan saya menghukum dia..tetapi semua ini berlaku akibat hubungan yang tiada penghujung..saya menjadi bosan dan marah hingga beberapa kali saya mengingatkan hati saya..saya perlu mencari jaminan hidup saya sendiri..di mana jaminan itu tidak mampu "Azmi" saya lakukan..dan hari ini..saya lepaskan "Azmi" saya pergi. Dan yang paling ajaib..biarpun rasa sesal dan terbuku itu ada..saya tidak menangis.Kuasa Tuhan yang membuatkan yang membuatkan saya sangat bersyukur. Saya telah diberi kekuatan setelah sekian lama menjeruk rasa dilukai "Azmi" saya yang sangat-sangat saya sayang.. =)

Dan kini..saya menunggu masa saya untuk menemui "Zikir" saya..mungkin "Zikir" saya tidak sehebat yang digambarkan Zikir yang hadir dalam hidup Dhia..tapi cukuplah jika dia tahu menghargai perasaan saya dan bertanggungjawab diatas segala perbuatan dan janji-janji dia..saya mahu dia menyintai saya kerana agamanya..biarpun saya masih berusaha untuk menjadi muslimah yang benar-benar sejati.





Buat seorang sahabat yang ikhlas menyayangi saya..terima kasih kerana menyedarkan saya betapa saya perlu melepaskan "Azmi" saya..ya..saya akan ketemu dengan "Zikir" saya..asalkan saya tidak putus asa..terima kasih kerana sentiasa mengejutkan saya pada saat saya terjatuh dalam kekecewaan dan cepat-cepat menarik saya agar bangkit dari kekecewaan itu sendiri..hanya Allah yang dapat membalas jasa kamu..Saya akan cuba untuk menjadi sekuat kamu..biarpun ada masanya saya cemburu melihat kamu begitu kuat dan tabah..namun saya tahu..kamu juga bangkit dari kejatuhan dengan susah-payah..terima kasih sangat-sangat!Hanya itu yang termampu untuk saya ucapkan disamping menghargai kehadiran sahabat seperti kamu dalam hidup saya. =)

Mungkin akan ada banyak "Raffi" yang masih dan tidak jemu-jemu mendekati saya..dan saya anggap segala usikan-usikan nakal itu sebagai penghibur hati saya di kala sunyi dan sedih..tapi pada masa yang sama..saya tahu "Raffi"-"Raffi" yang hadir ini juga seperti saya..pernah melalui perkara-perkara yang menyakitkan hingga mereka juga berasa serik untuk mempercayai cinta..suka saya berpesan pada "Raffi"-"Raffi" ini..sebagai lelaki yang salah satu tanggungjawabnya adalah pemimpin..kamu jangan putus asa!Dan percayalah suatu hari nanti kamu akan ketemu dengan "Dhia" kamu juga..seperti saya yang sabar menunggu hadirnya "Zikir" saya..doakan kita sama-sama ketemu apa yang kita cari..

Dan buat "Azmi" saya..terima kasih kerana menjadi insan yang pernah menyayangi saya..pada masa yang sama..kamu lukakan hati saya semahu-mahunya..sekurang-kurangnya..selepas ini..saya akan belajar untuk mengelak "Azmi" demi "Azmi" seperti kamu.. =)

0 ulasan: