Selasa, September 09, 2014

Adaptasi Cerita Melayu vs Adaptasi Cerita Mandarin.

Aku suka baca novel..bercita-cita nak menulis novel..tapi mak tak bagi..banyak tulisan-tulisan "berangan" aku dulu mak aku bakar sebab dia kata buang masa.Agaknya kalau dia nampak masa depan novelis-novelis sekarang ni mesti dia menyesal gila dok bakar dulu..hehe! Tapi tak apalah..perkara dah lepas..hidup mesti terus.
Sekarang..masih mencari rentak nk menulis seperti dulu.Cuma mungkin penceritaan akan lebih serius kali ini..doa-doakan la ehh..hehe!


Cerita melayu sekarang banyak diadaptasikan dari novel.Sejujurnya..aku suka..tp tidak la dok follow setiap episod..expected ending..but still entertaining. Takde la cliche macam drama-drama bukan adaptasi. Satu penulis ni je aku mmg minay gila dan aku tunggu kot ada produser yang berani nak adabtasi novel dia..he is Ramlee Awang Mursyid..kalo ada lah yang berjaya adaptasi novel dia "Laksamana Sunan".."A.D.A.M"..dan lain-lain novel suspense thriller dia tu..wow!Mesti best!



Cerita yang aku terjebak kat channel Shuang Xing ni lain pulak kisahnya.Masih adaptasi..tapi adaptasi dari komik.Aku tau pon pas Google-google cari info..hehe! Aduhh..sweet-sweet jek cerita dia..memang relax dan santai..tapi arini dah last episod. 22 episod jek.Tajuk dia Chocolat..yes without 'e'.



Ok..jujur..follow sebab pada aku watak utama dia si mamat macho ni memang handsome dan bergaya..in every way untuk character dia dalam cerita ni..hikhik! Apsal la aku taste sangat dengan watak-watak ketua gangster dan badboy kalau melayan tv..tapi in my real life tak berkenan pulak orang-orang gini..hehe!Maybe sebab tu orang cakap..hidup ni tak seindah cerita novel..tak seindah mimpi..dan untuk menjadikan mimpi itu pasti..kita mesti sedar dari mimpi!

#Ehhhh..panjang pulak entry ni!


0 ulasan: